TIDNINGEN TILLVÄXT 1
Heta stolen ” En större andel ska vara svenskt” F
ramtidens konsument kräver mer grönsaker och då är det bra om de odlas så nära som möjligt. Det är inställningen hos odlarföreningen SydGrönts nya vd Sara Berger. Text Tina Andersson Foto Hasse Dahlgren Hur ska du öka marknadsandelarna för svenskodlat? – Generellt tror jag på en ljus framtid för grönsaker, frukt och rotsaker. Människors hälsa är en drivande faktor. En annan faktor är att den yngre generationen äter mer grönt och mindre kött. Vi försöker främja det svenska genom att förlänga odlingssäsongen med framför allt bättre lagringsmöjligheter. Vi satsar också på ny och utökad odling. Inför varje säsong har vi en odlingsplanering där vi bland annat tar upp förslag på nya grönsaker. Groddar har växt ordentligt på grund av hälsointresset, bloggar och recept. Grönkål har blivit populärt hela året delvis tack vare att det lyfts av kockar. Varför är inte marknadsandelarna större i dag? – Vår begränsade säsong påverkar. För morot och lök ligger marknadsandelarna ändå högt, 90 respektive 70 procent, enligt Jordbruksverkets marknadsöversikt 2016. Svensk gurka ligger på 45 procent och svensk tomat så lågt som 15 procent. Morötter och lök ligger högre eftersom det finns större tillgång till odlingsareal på friland än i växthus och för att de är lättare att lagra. Tomat är den största importgrönsaken till Sverige och där har vi självklart ambitionen att en större andel ska vara svenskt. Har svenskt någon tydlig fördel som inte utnyttjas tillräckligt? – Vi pratar för lite om hållbarhet. Då menar jag hållbarheten i odlingen. 34 Tillväxt Våra odlare använder i stor utsträckning förnybar energi och cirkulation av vattnet och det är kort väg från jord till bord. Jag är oerhört imponerad av att en order skördas på eftermiddagen och når kunden morgonen efter. Vilka är utmaningarna för svenska odlare? – Det finns fler möjligheter än utmaningar. Det är viktigt att hela tiden titta på ny odlingsteknik. Enligt Folkhälsomyndigheten äter svenskarna bara i snitt hälften av det rekommenderade dagliga intaget av frukt och grönt. Om vi lyckas med att få alla att äta så mycket som de borde måste vi fördubbla produktionen totalt sett. Ditt budskap till svenska odlare? – Ring mig (skratt)! Nej, allvarligt talat, mitt budskap är att se på framtiden med tillförsikt. Fortsätt tro på att hållbar odling kommer att löna sig. Marknaden utvecklas och kanallandskapet förändras. Se på framtiden med inställningen att den är spännande. Vad är din dröm att lyckas med på SydGrönt? – Jag skulle vilja stärka vårt erbjudande i den nya framtiden som ser ut att innehålla ökad efterfrågan, nya produkter, större ehandel och växande tillväxt i restaurangbranschen. n Sara Berger Aktuell: Vd för SydGrönt Ekonomisk Förening sedan oktober 2017. Ålder: 39 år. Anknytning till jord- och skogsbruk: Uppvuxen på lantbruk i Skåne men flyttade vid 7 års ålder. Började arbeta på Findus för 9 år sedan. Där startade engagemanget för grönsaker och svensk odling. Om SydGrönt: Grundades 1992 och ägs av ett sjuttiotal odlare i främst södra Sverige. Affärsidén är att utveckla, sälja och distribuera ett modernt sortiment av svenskproducerade frukter och grönsaker. Huvudkontoret finns i Helsingborg. Där finns också ett eget åkeri och lager med olika kylzoner. Här svarar experter och specialister inom diverse områden på aktuella frågor. Hör av dig och berätta vem du vill se i den heta stolen. skogochlantbruk@handelsbanken.se Postadress: Handelsbanken Skog och lantbruk, Torsgatan 12, 103 70 Stockholm Sara Berger berättar att marknaden för frukt och grönsaker ökar stadigt både i volym och i värde.