Bumsen 1
BMW Motorrad har utan tvekan en riktig ädelsten i
sin R 1200 GS. Innan artikeln övergår till att berätta om dagens R 1200 GS LC kan en påminnelse om ursprunget vara på plats, d.v.s. hur GSsagan började. För drygt trettio år sedan var det svåra tider för BMW Motorrad. Försäljningsvolymer var olönsamt låga och konkurrensen från Japan mycket tuff. BMW hade då en chassiingenjör vid namn Lazlo Peres (pensionär sedan ett par år). Lazlo, en duktig enduroåkare, satt på kvällar och helger med två arbetskompisar och skissade på en endurohoj grundad på boxermotorn. Man fick informellt ok från ledningen till att plocka de detaljer man behövde ur befintlig mc-produktion. Lazlo insåg att i flera avseenden gäller “less is more”. D.v.s. ju enklare desto bättre – lägre vikt och mindre som kan gå sönder. Den hoj grabbarna snickrat ihop var inte oäven i endurospåret och därmed var modell G/S född. (Jaa, de första hette G/S med ett snedstreck mellan bokstäverna). Här grundlades utan tvekan överlevnaden för BMW:s motorcykelverksamhet. Ett helt nytt mc-koncept var fött! Det märkliga är att åren går och konkurrenterna försöker hänga på. Utan att lyckas detronisera BMW:s GS-modeller. En GS kanske inte är bäst på något, som ett riktigt vardagsgeni är den ändå bäst – totalt sett. Boxermotorn är egentligen ingen optimal motorkonstruktion. Hög vikt, kostsam tillverkning och mindre lämplig i terräng med sina utstickande cylindrar. Boxermotorn är ändock BMW:s signum och en mycket trevlig bekantskap när man tänker med hjärtat. Hursomhelst skriver vi idag år 2014, BMW har förädlat boxermotorn och ”vattenboxern” har varit med ett år. Succén är total! Var fjärde köpt BMW under år 2013 var en GS med vattenkyld boxermotor. Avståndet till konkurrenterna har dessutom ökat! BMW Motorrad vilar inte på lagrarna trots framgången. Det finns naturligtvis en produktutvecklingsplan för vattenboxern i olika utföranden de kommande åren. Det vi skall återge här och nu är några viktiga förbättringssteg som gjorts på R 1200 GS LC och vatten-boxern till årsmodell 2014: motor, bromsar och fjädring. Valt körläge ligger kvar även vid nästa start, sta effektläge, Ovanstående båda förändringar kan din serviceverkstad även införa på en årsmodell 2013 (programvaruuppdatering!). ett styvare chassi, Med ovannämnda åtgärder elimineras risken för wobbel. för både upp- och nedväxlingar utan att använda kopplingen. Snabbare, tystare och ryckfria växlingar. Kan eftermonteras på R 1200 GS LC, smidigare växlingar. En viss oljemängd trycks hela tiden genom lamellpaketet. Detta för att kyla, smörja och att skölja rent. Denna oljetillförsel har optimerats och med en modifierad kopplingskorg minskas oljeklibbning i lamellpaketet. Resultatet är en bättre frikopplingseffekt, tack vare snävare toleranser, A har fått ett tyngre svänghjul samt en tyngre generator. Den roterande massan har ökat med drygt 900 gram. Resultatet är en ökad komfort genom bättre lågvarvsegenskaper samt minskad vibrationsnivå. Motorn upplevs som mindre nervös, drivlinan vilket ger minskade vibrationer, vissa motortätningar har modifierats. Sammanfattningsvis kan man säga att BMW Motorrad ytterligare förfinat sin ädelsten till årsmodell 2014. Ordna en provkörning hos din handlare. Har du en äldre boxer kommer du att överraskas positivt. Utvecklingen sedan 1200boxern lanserades år 2004 är minst sagt fantastisk. Utvecklingen går vidare och vi lär snart få återkomma i ämnet BMW och boxermotorer... Text: Roger Gross ML 2650424 Foto: BMW Press 24 BUMSEN 1 – 2014 Hur BMW finslipar sin ädelsten...