Bumsen 1
försörjer sig som exemplariskt alltiallo på en fi
rma, han lever stillsamt och kärleksfullt tillsammans med en kvinna och hennes son – för vilken han blivit den far sonen aldrig tidigare haft – studerar per korrespondens och odlar deras lilla trädgård i kåkstaden. Denna nya tillvaro ställs på ända när en gammal vän, till vilken han står i tacksamhetsskuld, ber om hjälp. Tobelas ursprungliga plan – att lugnt flyga från Kapstaden till Lusaka i Zambia med en hårddisk – går om intet då den sydafrikanska underrättelsetjänsten sätter käppar i hjulet, därefter börjar den egentliga storyn. Recension: Jägarens hjärta (och hans fordon) av Deon Meyer, Weyler Förlag, ISBN 978-91-85849-15-4. Någon månad före jul tipsade en kollega om denna bok – av skäl som blir uppenbara nedan. Följaktligen sattes den på julklappslistan – jultomten kunde läsa innantill. Sydafrikanen Deon Meyer skrev ”Död i gryningen” – har jag inte läst – för mer än ett decennium sedan. Han följde upp med ”Jägarens hjärta”, kom ut 2003 – i svensk översättning dock först 2009. Hjälten i båda är Tobela Mpayipheli – xhosa av kunglig börd. I bokens början har Tobela lämnat sitt tidigare, mycket våldsamma, liv och ”Jägarens hjärta” är långt från något mästerverk. Än en gång hamnar läsaren i en spionhistoria, vars snåriga förvecklingar tämligen snart blir omöjliga att följa – i alla fall för mig. Än en gång är hjältens kapacitet rätt nära Fantomens. James Bond, Carl Hamilton & Co kan slänga sig i väggen när som helst. Tobela Mpayipheli är således 210 cm lång, smidig och muskulös, alltid en handlingens man. Han är en fenomenal prickskytt och samtidigt expert på närstrid – en kombination som förmodligen inte är alldeles vanlig utanför den schablonmässiga thrillergenren. Enligt samma mall blir han rätt illa åtgången under äventyrets vidare utveckling – han ger förstås aldrig upp. Tidigare i sitt liv har han varit i Sverige, där kvinnorna varit tokiga i honom. Schablonerna haglar (gäsp). Övriga personporträtt känns lika pappfigursartade – trots att författaren verkar bemödat sig om motsatsen. Så varför bryr jag mig om att skriva detta? Jo, firman som Tobela Mpayipheli arbetar på säljer och servar BMWmotorcyklar, då problemen på flygplatsen får honom att inse att alla vanliga transportsätt blivit mer eller mindre omöjliga lånar han den BMW R 1150 GS som står i skyltfönstret – komplett med packväskor – och drar iväg på den över 200 mil långa färden. Tobelas enda tidigare erfarenhet av motorcyklar är den 200-kubiks Honda Benly han använder till och från jobbet varje dag. GS:en – kan alltså beskrivas som bokens andra huvudfigur – skrämmer från början nästan vettet ur honom, vartefter resan går vidare lär han sig mer och mer om hojen och dess kapacitet på alla tänkbara mer eller mindre fasta underlag – vilket vid ett tillfälle får honom att tänka ”Djävla underbara tyska maskin”. Hade detta varit Deon Meyers första bok skulle jag inte kunnat undgå misstanken att han skrivit den på beställning från BMW Motorrad – dels är det alltså inte första boken och dels vet jag inte om BMW Motorrad skulle ha varit nöjda med resultatet. Därtill är boken inte tillräckligt bra skriven. Som det nu är kan företaget i stället tacka för gratisreklamen – boken kan ju ändå vara något att läsa för GS-diggare. Bror Gårdelöf ML 2661203 BMW M OT O R R A D – RE K OR DF ÖRSÄ LJ NING ! För tredje året i rad blev 2013 ett nytt rekordår. Över hela världen såldes 115 215 nya BMW mc, år 2012 såldes 106 358 BMW:s verkliga ädelsten, K 1600 GTL Exclusive. 38 BUMSEN 1 – 2014 Foto: BMW Press hojar. BMW ökar på alla marknader – störst ökning sker i USA och Ryssland. Tyskland är den enskilt största marknaden med 21 473 sålda enheter följt av USA med 14 100 sålda BMWhojar. Därefter följer Frankrike och Italien. I Sverige såldes c:a 1 000 nya BMW år 2013. R 1200 GS är den avgjort mest populära modellserien med 30 000 sålda hojar – 250 00 GS LC och 5 000 GSA med DOHC-motorn. F 800 GS kommer på andra plats med 10 166 sålda enheter, därpå följer F 700 GS med 7 155 ex. Supersporthojarna är fortsatt ledande inom sitt marknadssegment. 6 800 sålda S 1000 RR samt 2 700 HP4. Sverige fick runt 25 HP4... Det är ingen tvekan om att BMW Motorrads modelloffensiv och satsning på teknikutveckling är framgångsrik. Mycket tyder på att även år 2014 blir ett nytt rekordår. Med fräscha modeller som S 1000 R, R nineT, R 1200 RT LC samt R 1200 GS/A LC och inte minst den verkliga ädelstenen K 1600 GTL Exclusive. Roger Gross ML 2650424