Nöjesnytt Helsingborg 1
Nöjesnytt Helsingborg PÅ KROGEN
Nöjesnytt Helsingborg MODE
Nöjesnytt Helsingborg NOTISER
NOTISER NATIONALTEATERN PÅ TURNÉ L THOMAS PETERSS
ON T homas Petersson har med sin säreget charmiga blandning av buskis och observationskomik varit en av Sveriges populäraste komiker sedan mitten av 1990-talet. Han har dock aldrig gjort sig känd som någon större samhällskritiker, men i den nygamla föreställningen Skakad, inte störd, som nu återkommer till Helsingborgs Konserthus den 15 februari, är det en mer eftertänksam Thomas Peterson vi får se – men minst lika rolig. I showen funderar han över hur allt händer på en gång och hur splittrad man blir som människa av detta och naturligtvis gör han det på sitt oefterhärmliga vis. Skakad, inte störd är en humormonolog som kommer att handla mycket om nyheter, där Thomas delar med sig av sina funderingar om ämnet, men även en del kritik. Och en del rent trams, så klart, som Thomas uttrycker det. För även om han själv kan bli deprimerad av att i ena stunden se Thilde de Paula gulla med kattungar och i nästa sekund bli serverad bilder från kriget i Syrien, är Thomas Petersson i grund och botten en väldigt glad och sorglös person. – Jag blir upprörd av samma saker som alla andra; orättvisor, pedofi ler, krig och så vidare. Samtidigt fi nns det så många saker i livet som göra mig på gott humör, så jag är sällan upprörd särskilt länge. Sedan har jag ju turen att få spy galla offentligt, på scenen då och då, det är ju lite terapi (skratt). Den stora fråga Thomas ställer i showen är också om vi verkligen behöver påverkas av allt som händer i världen. Själv är han klar över var han står i frågan. – Det här handlar om mitt sätt att se på vad som är viktigt i livet – det behöver ju inte nödvändigtvis vara så att alla håller med mig. Däremot tror jag fullt och fast att människor oftast själva kan välja att vara lyckliga eller olyckliga. Tycker man det är jobbigt med allt elände i nyhetsfl ödet fi nns det tusen sätt att jobba upp ett gott humör – gå ut på YouTube och titta på kattungar som pussas till exempel. Thomas refl ekterar dessutom en del över vilken den största lärdom han dragit av att vara komiker så länge är: – Folk behöver humor. I alla lägen. Så mycket har jag förstått. Hur jävligt livet än är så är det förbannat skönt att kunna skratta mitt i eländet. ivet är tydligen fortfarande en fest, för 40 år efter sitt klassiska album ger sig Nationalteatern – med Så mycket bättre-aktuelle Ulf Dageby i spetsen – ut på ny turné, med stopp på Konserthuset i Helsingborg den 14 februari. Av alla de band som var med och skapade den svenska proggrörelsen är det framför allt ett namn som fortfarande är fastnaglat i gemene mans medvetande. Hoola Bandoola Band må ursäkta, men när det kommer till hits, och för den delen, kvalitativ musik är Nationalteatern störst. Det hela började 1968, på Lilla Teatern i Lund, där en löst sammansatt grupp av idealistiska studenter samlades runt sitt gemensamma intresse för teater. Bland dessa fanns Anki Rahlskog, Hans Mosesson, Anders Melander, Lars Jakobsson och Ulf Dageby och dessa bröt sig tillsammans med ett helt gäng andra åre efter ur teatergruppen för att bilda vad de kallade Nationalteatern. Så småningom omlokaliserade man till Göteborg och rekryterade av socialförvaltningen för att spela teater för ungdomar i förorten. Nationalteatern hade från början riktat in sin produktion på fritidsgårdarna och med den nya och delvis revolutionära famtoning tilltalade den unga publiken och de blev snabbt omtyckta av ungdomarna. Musiken blev alltmer framträdande i pjäserna och gruppen tilldrog sig i början av 1972 intresse från skivbolaget NMW, något som resulterade i debutalbumet Ta det som ett löfte…Ta det inte som ett hot. Anders Melander var den drivande musikaliska kraften, men i och med pjäserna Livet är en fest och Speedy Gonzales hade Ulf Dageby alltmer tagit över som gruppens huvudsakliga låtskrivare. Så, 1974, kom vad som skulle bli National teaterna obestridliga klassiker, Livet är en fest. Samtliga låtar var hämtade från olika teaterproduktioner, men skivan blev ändå en väl sammanhållen rockplatta och kanske proggens fi naste stund. Efter genombrottet följde en rad numera klassiska projekt, däribland Barn av vår tid (1977), barnskivan Kåldolmar och kalsipper och Tältprojektet. 1981 lades National teaterns Rockorkester, som man då döpt om sig till, ned och Dageby påbörjade sin solo karriär, medan övriga medlemmar gick vidare till andra mer eller mindre framgångsrika projekt. Själva teaterdelen fortsatte fram till 1994, medan Rockorkestern har återuppstått med jämna mellanrum och sedan millennieskiftet har man turnerat i stort sett varje sommar. Ulf Dageby har i höst kunnat ses i Så mycket bättre på TV4 och hans musik har på så sätt inte bara fått nytt liv, den har även hittat en helt ny, yngre publik. Och han ser fram emot att ge sig ut på vägarna med Nationalteaterns Rockorkester igen. – Originalen som fortfarande hänger med är jag själv, Nikke Ström och Håkan Nyberg, sa Ulf Dageby till Gefl eborgs Dagblad i höstas. Dessutom har välmeriterade Mattias Hellberg tillkommit som sångare och det ska bli coolt att åka ut på en turné igen. Speciellt som det nu blir till konserthus med sittande publik och spelningar som blir längre. Då hinner vi få med mera än vad fallet är på festivaler och klubbar. Publiken ska få hela surven av våra låtar. Det fi na är att vi kan presentera låtarna på olika sätt. Som på Sweden Rock inför 40 000 förra sommaren som blev en häpnadsväckande grym spelning. Vi har aldrig lagt av utan tar bara perioder av uppehåll mellan varven. TEXT: OLA KARLSSON 56 | nöjesnytt
Nöjesnytt Helsingborg FILMKOLL & RECENSIONER
Nöjesnytt Helsingborg TEKNIKPRYLAR
Nöjesnytt Helsingborg SERIER