Byggnadsarbetaren Ledare
Byggnadsarbetaren Eldrivet - en utmaning
TEKNIK: ELDRIVNA SERVICEBILAR 3 SKYHÖGA INKÖPS PR
ISER Inköpspriset för en eldriven lätt lastbil ligger fortfarande rejält mycket högre i förhållande till fossildrivna bilar. Det är förstås en avvägning och en osäkerhet för byggfirmor som planerar att investera i eldrivna bilar, som måste räkna på skillnaden i högre leasingkostnader mot vad det kostar att leasa dieseldrivna bilar. Men det mesta talar för att eldrivna servicefordon kommer att gå ner i pris, i takt med att efterfrågan ökar. I dessa oroliga tider är det dock inget vi ännu sett. 4 5 10 BYGGNADSARBETAREN #XX,, 223 #3 20019 LARS BERGSMARK, PLÅT SLAGARE, PLÅTENTREPRE NÖREN SVERIGE AB ”Jobbmässigt skulle transportsträckorna nog funka för mig med en eldriven transportbil, men eftersom jag även använder bilen privat blir det för långa sträckor och då är räckvidden för kort. Föreningen i radhusområdet där jag bor vill heller inte satsa på laddstolpar. Och laddning hemma är ju ett måste.” LASTVIKT OCH DRAGVIKT Kraven på längre räckvidd har lett till mer batterikraft och därmed tyngre bilar, vilket i sin tur leder till lägre lastvikt och släpvagnsvikt. Det är ett problem för byggfirmor som har behov av att lasta mycket material för transport ut på byggena. Elbilar med last och släp leder logiskt också till kortare räckvidd. Därför har företag som behöver lasta mycket eller dra mycket material på släp ännu skäl att behålla en eller några dieseldrivna bilar som klarar last. Alternativet är att ha flera elbilar och dela upp lasten. Samtidigt sker en ständig utveckling: Batterierna blir lättare och innehåller mer energi än föregångarna. KRAV PÅ CKÖRKORT Ett kommande problem är att stora skåpbilar och pickuper som elektrifieras överskrider totalvikten 3 500 kilo. Om reglerna inte ändras kommer de bilarna att klassas som tunga lastbilar med krav på C-körkort. Eftersom många hantverkare och byggjobbare saknar C-körkort kan det i sin tur innebära ett hinder för klimatomställningen. I en utredning, som Transportstyrelsen gjort på uppdrag åt den förra regeringen, är rekommendationen att inte införa undantag att köra tyngre lastbilar (över 3,5 ton) som drivs av alternativa bränslen. B-körkort räcker alltså inte. Vilka är de största utmaningarna för att gå över till eldrivet? ULF HAGSTRÖM, DEPÅCHEF PLUS MONTAGE AB ”Elbilarna är för dyra i inköp och utbudet är fortfarande för litet. Men på tjänstebilssidan kommer vi att beställa eldrivna bilar framöver. Inom några år kommer vi säkert gå över till eldrivet på transportbilssidan.” GÖRAN NILSSON, GRUND ARE OCH DELÄGARE RÖRANALYS ”I min firma har vi haft eldrivna bilar sedan 2013. Men varför är eldrivna servicebilar så dyra? Det är ett hinder för många. Idag finns det för få laddningsplatser där det är enkelt att ladda. Och det borde funka att ladda med ett kort överallt, inte typ 20 kort som krävs idag.”
Byggnadsarbetaren Verktygslådan
Byggnadsarbetaren Byggnytt
Byggnadsarbetaren Byggsverige
Byggnadsarbetaren Portad efter drogtest
Byggnadsarbetaren Panelen
Byggnadsarbetaren Ögonblicket
Byggnadsarbetaren Korgen - en hissnande fördel
Byggnadsarbetaren På nytt jobb
Byggnadsarbetaren Tävling
Byggnadsarbetaren Här finns "gömda" pengar
Byggnadsarbetaren Gästkrönikan
Byggnadsarbetaren Besserwissern
Byggnadsarbetaren Årets byggmiss 2022
Byggnadsarbetaren Efter jobbet
Byggnadsarbetaren Bildkryss
Byggnadsarbetaren Medlemssidor