Språket börjar med dig 1
1. Dela barnets fokus och sätt ord på barnets vär
ld Det är viktigt att barnet har sin uppmärksamhet på det du pratar om. Då ökar chanserna att barnet verkligen förstår vad du säger. Pröva att följa barnets intresse i leken eller utforskandet av omgivningen, och ge barnet ord för vad det upplever. Precis som en berättarröst i en film kan du sätta ord på vad barnet gör, tittar på, håller i, pekar på och så vidare. När barnet leker i badkaret kan du säga: ”Ja titta, där är den gula motorbåten. Vad snabbt den kör i vattnet. Oj, nu krockade den med ankan! Nämen, nu hamnade båten under vattnet …” I sådana situationer har barnet redan sin uppmärksamhet riktad mot det du beskriver, vilket alltså ökar chanserna att barnet kopplar dina ord till rätt betydelse. Dessutom kommer det du säger att handla om något som barnet tycker är intressant eller roligt, och sådant har vi alla lättast för att lära oss! När du läser med barnet har ni också ett gemensamt fokus, vilket gör högläsning till ett toppenbra verktyg för språkutveckling. Du kan börja läsa så fort barnet visar intresse för bilderböcker. Du behöver inte läsa precis som det står – du kan även peka och berätta fritt till bilderna. Använd det språk som du känner dig mest bekväm med! Det går även bra att använda till exempel ett fotoalbum eller en leksakskatalog om du inte har tillgång till så många barnböcker. 18