Bumsen 1
Minnen var en stadig man på 2 meter och 160 kg. H
ans MC, en BSA 650 A 10 Golden Flash, föreföll likaledes gigantisk, sedd ur mitt grodperspektiv! Av lätt förklarliga skäl var den försedd med fyra Girling-dämpare på baksvingen. Dessa hade den legendariske MC-handlaren Erich Nilsson i Skånes Fagerhult apterat och detta med en sådan snits att ingen ”hemma” i Birmingham kunde ha gjort det bättre. Färden var nog bara 700 meter lång, jag skulle ju orka traska tillbaka också! Dock lämnade den ett bestående intryck och längtan efter en egen MC väcktes redan före sex års ålder. Åtta långa år dröjde det innan längtan blev verklighet. En BSA 250 C 11 inköptes våren 1963 av en kompis, vars föräldrar förbjudit hans innehav. Självfallet underrättades inte mina föräldrar om saken, jag var ju inte ens moppe-myndig! För att uttrycka det högtidligt medförde innehavet av denna MC en rent förbluffande förändring av min sociala status bland jämnåriga och lite äldre. Ingen ägare till en Husqvarna Silverpilen eller en Monark Blå Stinget skulle någonsin ha unnat mig en provtur på sin MC, en 14-åring var ju fortfarande en barnrumpa, medan 16-18-åringar redan började räkna sig som stora och gällande karlar! Nu fick nämnda slynglar tvärtom komma och vackert be mig om varsin provtur. Även om BSA:n bara var tre hästkrafter starkare än Silverpilen så bjöd den ju på en helt annan känsla av ”riktig” motorcykel: 130 kg mot 75, fyra växlar mot tre, gott fyrtaktsstånk mot tvåtakts plåtskrammel etc. Mån om min nyvunna status avböjde jag konsekvent förslag om byten av provturer. Istället avkrävdes varje ”provryttare” en krona som bensinpeng. Måhända var detta aningen girigt, då soppan den gången kostade ringa 78 öre litern. På själva 15-årsdagen i september 1964 hämtades en DKW Aero moped ut. Lustigt nog kostade den exakt lika mycket pengar som jag tjänat på mitt sommararbete, 1.560 kr. Visst var detta mycket pengar på sin tid, en Zündapp KS 50 kostade 1.500 jämnt och en Puch Florida bara 1.150. Dock syntes mig DKW:n mera välbyggd med earlsgaffel, grövre däck och kortslagig motor. Svårt grämde det mig att två kompisar med varsin Rex Sport 64 kunde åka ifrån mig i 45 km/h mot mina 40! Deras motorer, Zweirad 42 Bumsen 4 2023 Union EM 50, var ju närmast identiska med min. Nåväl, det fanns motmedel! Genom flitigt studium av MC-Nytt, där min far emellanåt bidrog med motocross-statistik, kom jag till