Bumsen 1
Minnen insikt om vevhuskompressionens betydelse h
os tvåtaktare. Efter att ha delat motorn lyckades jag förse båda vevhushalvorna med varsin två millimeters aluminiumplåt med noggrant utförda ursparningar för överströmninggskanalerna. Plåtarna fästes med försänkta skruvar och bromsbandslim. Min moder blev aldrig klok på varifrån den underliga doften kom fram, sedan jag härdat limmet i hennes bakugn! Nu gick det gladeligen undan i 50 km/h och kompisarna var lagom snopna. Sporrad av framgången gick jag vidare: Kolven, noggrant viktad till 53,6 gram, lättades genom försiktig slipning på insidan och försågs sedan med fyllning av balsaträ och bromsbandslim till motsvarande vikt. Med 5% oljeinblandning undveks varje tendens till nypning/skärning och kompisarna var definitivt akterseglade i 55 km/h. Intresset för tvåtaktare har aldrig helt försvunnit. I min ägo finns än i denna dag en DKW Hummel -58, en Fram-King/ZU EM 50 -55, en OSSA 250 Trial -74 och en Yamaha DT 250 -79. Jag hade gladeligen och med en rejäl mellangift bytt ut rubbet mot en BMW R 27! Apropå detta: Hur många känner till att BMW för mycket länge sedan konstruerade en tvåtakts boxertwin på 250 cc? I och med mopedinnehavet fick det vara slut på det laglösa BSA-åkandet och den MC:n återgick diskret till säljaren, givetvis i lönndom visavi föräldrarna. Strax efter detta väcktes av en slump mitt intresse för BMW:s MC, ett intresse som visat sig bliva livslångt. Av nyfikenhet stannade jag vid en parkeringsplats där en MC-polis stannat med sin R60/2 för en bensträckare. (De äldre och mera långbenta av oss minns nog olägenheten med högersidans förgasarplacering, av tyskar kallad ”Bing-Dings”). Vi slog oss i slang och han lovordade sin cykels komfort och driftsäkerhet. Först efter någon minut fattade jag att den stod och gick på tomgång. Av sådant rassel från ventilmekanism och primärtransmission som brittiska maskiner alltid gav ifrån sig hördes inte det minsta. Enbart det diskreta suckandet från ljuddämparna röjde att motorn var igång! Bumsen 4 2023 43