Bumsen 1
Minnen Så lite skall det låta! sade jag mig, men
hade ju varken åldern inne eller pengarna hemma för någon anskaffning. Jag vill minnas att en ny R69/S vid denna tid kostade runt 7000 kr, medan en brittisk 650 cc, typ BSA, Norton eller Triumph betingade runt 5500:-. Dessa summor var i vilket fall som helst oöverkomliga för en ung studerande och efter den ovan återgivna ”uppenbarelsen” på parkeringsplatsen var jag egentligen aldrig intresserad av något annat än BMW. Utbudet av begagnade cyklar av detta märke var skralt och att betala 5000:- för en R60/2 före detta polis-MC på Överskotts Bolaget i Kävlinge (med 7000 mil på mätaren) framstod som rena syndapengarna, ett sydsmåländskt uttryck för ockerpriser! Hösten -68 lyckades jag hyra in mig på en kompis R60/2 -63. Efter en vecka eller två hade jag lärt mig att växla ljudlöst, en nyttig färdighet allt sedan dess. Vid ett par mellanspel av otrohet, en Honda CB 350 Twin -71 och en Suzuki GS 850 G -82 behövdes inte denna färdighet... Min första egna BMW var en R75/6 -74, en härlig långfärdsmaskin, med vilken jag nog genomkorsade det mesta av Skåne och en del av de norr därom liggande fäbodvallarna. (Citatet stulet från en ung flickas uppsats om Sveriges geografi). Speciellt uppskattade jag den lugna gången, bara vid 2900 rpm kändes lite skakningar. Som skall visas nedan bekräftades detta eftertryckligt av en kompis som ägde en Härlig Davidson FX 1200 Super Glide -72. Inför en förestående färd från Helsingborg till Elmia i Jönköping beslöt vi hastigt och lustigt att byta cyklar. BMW:n startade givetvis på första kolvslaget, men HD:n krävde tre kraftkrävande kickar. Den var försedd ned två tum tjocka handtag som närmast påminde om skumgummi. Trots att jag höll så löst som möjligt i dem kändes vartenda kolvslag tydligt. Vid vårt första fikastopp i Markaryd i sydligaste Småland hade mina lill- och ringfingrar somnat och vid nästa, i höjd med Värnamo, hade hela händerna somnat! Jag fick applådera en lång stund åt ingenting innan de vaknade. Framme i Jerusalem hade både händer och rumpa somnat och de lät sig först efter ett löjeväckande långt klappande återväckas. Nu ville jag inte störa den goda stämningen på parkeringen, där ett flertal HD redan var uppställda, således nämnde jag ingenting om min lånade HD:s bristande ”Laufkultur”. Istället uppkom följande dialog med min kompis: 44 Bumsen 4 2023 Berätta själv om dina MC-minnen i Bumsen! Har du också minnen från ett långt MC-liv? Kanske med udda mc-modeller, spännande resor, händelserika träffar, dokumenterade med bilder. Skriv och berätta! Det går lika bra med bilder och text på papper som digitalt. Maila text och bilder till bumsen@bmwklubben.se / Redaktör’n -Tycker du inte att BMW:n går grant? -Jo, men den går FÖR grant!! -Det kan den väl aldrig göra? -Jo, för man märker ju inte att den går!!! Hemfärden på den egna cykeln var en lisa för både kropp och själ... Senare tillkomna cyklar, R 100 RT och R 1200 GS, har känts lite råare i gången. Kanske är jag något överkänslig för just detta, men vem som helst får väl medge att ju mindre störningar från fordonet som förnimmes under färden, desto angenämare blir själva färden och njutningen av vyerna? Enligt ett gammalt talesätt minns man de lyckliga stunderna blott och enligt ett inlägg i KTH-tidningen ”var det bättre förr och ju förr dess bättre.” -Blandaren. När jag intalar mig att R 60:an gick vackrast av alla har jag kanske bländats av nostalgins gyllene skimmer; detta lyckas ofta nog trumfa verkligheten! Minnet av den första korta åkturen 1955 lever ännu klart och jag unnar alla mina medmänniskor den glädje och känsla av frihet som MC-åkning under närmare 60 år har givit mig. Ännu vid min stadgade ålder propagerar jag på modest vis för MC-åkning och jag vill uppmana alla eventuella läsare av raderna ovan att göra detsamma! Här har skrivmaskinen äntligen skenat färdigt! Lennart Swärd - skribent och fotograf