NG Malmö 1
”JAG HADE KUNNAT SLÅ IHJÄL HONOM MED MIN MATTA” G
USTAFS OBJEKT GÖR succé i sociala medier och jag skulle våga påstå att han har väckt ett designintresse hos en ny generation. På både Instagram och Tiktok har Gustafs koppar och tallrikar - Chunky Cup och Chunky Plate - blivit eftertraktade. När kläddesignern tillika influencern och Sveriges okrönta clean girl Matilda Djerf (som även hon kommer från Borås) åt på en Gustaf Westmantallrik i ett klipp blev hennes följare besatta. I en video visar en amerikansk användare upp rosa kattmatskålar som hon i desperation beställt på Amazon för att få något som liknar Matilda Djerfs Gustaf Westman-tallrikar. ”They’re literally cat bowls tho” skriver hon i kommentarsfältet. Hur många koppar säljer du på ett släpp? – Jaa… Hahaha. Det kan variera. Vi försöker producera efter efterfrågan men det är jättesvårt att göra tillräckligt mycket. Så kan man säga. Det är ett problem, att det säljer slut direkt varje släpp. Man får slottar, eller perioder, i en fabrik och så kan man göra liksom…några stycken… Det är väl några hundra ungefär. Det varierar i alla fall. Vill du sälja fler mindre objekt? – Ja. Jag tycker att det är väldigt kul med de små grejerna. Jag gillar typ inte att göra reklam för och visa de stora möblerna på ett säljigt sätt, för det är ändå ingen som har råd att köpa dem. Vem fan har råd? Jag har inte råd att köpa de här grejerna. Då kanske någon som tycker att det jag gör är fint kan köpa en kopp. DET ÄR KNÄPPT att tänka sig att den fruktansvärt trevliga och ödmjuka boråsaren framför mig är en internationell designer. Det var i den här lägenheten som han fick besök av Tyler, the Creator under artistens Sverigebesök förra sommaren. – Han var här. Och halkade på mattan. Jag tänker på att jag hade kunnat slå ihjäl honom med min matta, det hade varit väldigt speciellt. Hur var det då? – Det gick väldigt bra, men det var som ett stresspåslag för jag visste liksom inte – kommer de komma? Hur ska det se ut? Vi hade varken kontor eller showroom och han frågade om jag hade något showroom som han kunde titta på. Då var jag ute och var full och så skrev jag min adress. Jag fick hetsbygga om det här hela natten så det skulle se ut som ett kontor. Och typ gömma sängen. Jag tror jag skulle bli extremt självmedveten. – Man går nog in i någon…jag vet inte, man tänker nog inte så mycket. Han var så himla snäll, han frågade så mycket så jag behövde inte prata typ. Det var jättebra. Hans livvakt blev sur för att jag tog en bild utan att fråga, han viskade i mitt öra att jag skulle ”delete that photo”. Så kul att dina grejer hittat ut i världen. – Det är sjukt roligt, det är jag väldigt glad för. Men det är också såhär…alla behöver möbler typ. Man tänker att folk är unreachable, men de ligger ju också och scrollar på Instagram. Det handlar ändå om att de måste se just de grejerna. Alla behöver möbler men det kan de köpa från vem som helst. – Ja, det är sant. Första gången någon sån där person skrev var man ju chockad. Det är ju askul. Vem var den första? – Det var nog han. Eller hon Demi Lovato var också väldigt tidigt. Men det var en inredare som inredde hennes hem som hörde av sig. Tyler skrev ju själv, det är sjukare på något sätt. Ja, verkligen. Min hjärna fattar inte riktigt att han är en person. Det är surrealistiskt att tänka sig hur han gått in genom porten här. – Så är det verkligen, att de kommit med de här bilarna och ställt sig utanför. Man undrar om någon granne såg. Och jag undrar vad han tänkte om att gå upp i trappuppgången, typ. Jag tror fortfarande att jag ser honom på det sättet. Hur ser dina arbetsprocesser ut? – Jag jobbar nästan bara med papper och penna och skissar sjukt mycket. Man kan säga att det är två olika arbetssätt. Det ena är att jag har ett uppdrag, något som är specifikt. En plats eller funktion som någon är ute efter, och då får man gå efter förutsättningarna. Eller så skissar jag helt fritt, men utefter de två grejerna handlar det egentligen bara om att skissa. Ibland kan jag gå in med en idé och så NR 4, 2023 | NÖJESGUIDEN 19