NG Malmö 1
SKÄRMLIV PÅ VITA DUKEN Hur påverkas filmen av att
vi tillbringar allt mer tid framför våra skärmar? David Weiss går till botten med den teknofobiska screenlifeestetiken. TEXT: DAVID WEISS UNFRIENDED F ör varje ny teknisk innovation som underlättar sociala kontakter blir det svårare att göra film. Internets allomfattande närvaro gör varje utflykt utanför dörren till ett aktivt val. Ett bildligt ok hänger över filmer som utspelar sig i nutiden. Vardagliga samtal kan lika gärna överstökas via sms. En utdragen fika skulle kunna ersättas med ett skypesamtal. Motargumentet är däremot givet. Hur kul är det att titta på folk som smattrar iväg sms eller kutryggigt sitter vid burken? SÅ KALLADE SCREENLIFE-FILMER skiter i den invändningen. Filmtypen utspelar sig uteslutande, eller i alla fall för det mesta, på en skärm. De tenderar att vara skräck och nästan omätbart teknofobiska. De är 66 NÖJESGUIDEN | NR 4, 2023 inte sällan rätt fula och estetiskt svårtuggade filmer. Men det intressanta ligger inte i estetisk skönhet. Utan snarare hur filmerna leker med en uttrycksform där troperna ännu inte stelnat. FÖRETEELSEN HAR POPULARISERATS under de senaste tio åren och är som vanligast förekommande inom skräck. Men redan runt millennieskiftet släpptes de tidigaste filmerna. En av dessa är skräckkammarspelet The Collingswood Story (2002). PARET REBECCA (STEPHANIE Dees) och Johnny (Johnny Burton) försöker hålla liv i sitt distansförhållande genom långa telefonsamtal, chattande och nyinköpta webbkameror. För att fira Rebeccas födelsedag har Johnny köpt presenter som ligger i tiden: ett sjungande telegram och en kvart eller två med ett onlinemedium. Den klärvoajanta visar sig ha direktlina till de döda. Bemärkelsedagen förvandlas snabbt till en mardröm. FILMEN UTSPELAR SIG nästan uteslutande i Rebeccas och Johnnys varsina enrummare. Till en början är filmen storögt fascinerad av nymodigheterna. Webbkamerorna krymper avståndet. Världen väller in i ens sovrum. När kameran sedan kopplas till en bärbar dator är fascinationen gränslös. Det är som att Rebecca och Johnny fått en första glimt av framtiden. MEN TONLÄGET ÄNDRAS snabbt. Både sångtelegram och medium dyker upp på Rebeccas skärm från ingenstans. En djup oro märks från huvudpersoner såväl som filmskapare: kan vem, och vad, som helst ta över ens dator nu när interneteran blivit mer sofistikerad? FILMEN ÄR I mångt och mycket trogen det som sedermera skulle bli grundpelarna i screenlifeestetiken. Det mesta utspelar sig genom musklick på skrivbord och genom otaliga videosamtal. Men under både prolog och klimax släpps kameran ut ur respektive sovrum. I suggestiva bilder skiftar filmen form till The Blair Witch Project (1999)-aktig found footage. ESTETIKEN ANAMMADES FÖRST på riktigt 2014. Unfriended gjorde screnlifestilen till en potentiell ekonomisk guldgruva. Den kostade bara en miljon dollar, och drog in 65 gånger så mycket.