NG Malmö 1
Musik BOY DESTROY OM MUSIKEN OCH MISSBRUKET För t
vå år sedan släppte Göteborgsartisten Boy Destroy EP:n Warpaint vilket blev starten på allt. Nu kommer ny musik och på det en turné TEXT: ELLINOR PERSSON EFTER EN DESTRUKTIV uppväxt kantad av missbruk, psykisk ohälsa och självskadebeteende blev Leo Skyvell till slut nykter och tvingades börja jobba på sig själv. I vår är Boy Destroy ute på en omfattande Sverigeturné som förband till Johnossi och släpper samtidigt ny musik. I samband med spelningen på Pustervik sa du bland annat ”jag behövde ta mig nånstans, var som helst, och Warpaint tog mig dit”. Vad menar du med det? – Jag var i ett läge då jag desperat behövde komma bort från livet jag levde och Warpaint hjälpte mig att göra det. Jag sjunger ”wearing these bruises like warpaint” och det var liksom det jag kände att jag började börja göra. Efter att jag skrev Warpaint la sig pusslet lite av sig självt. Jag tycker ofta att det är så med livet, att man gör en grej som man vet är rätt och sen tycks det mesta falla på plats efter det. Och i och med att låten togs emot väldigt bra av publiken blev den ju starten till allt som följde sen. NÄR LEO SKYVELL flyttade hem till Göteborg från Stockholm för att nyktra till började han skriva musik som en del av den processen. Boy Destroy växte fram ur de låtarna. – Namnet kom jag väl bara på egentligen, jag kände att jag ville ha ett artistnamn som är både hårt och mjukt. Sen rimmar det också. Boy Destroy har ju bara funnits i två år men du har ändå hunnit släppa en hel del. Var får du inspiration från? – Jag inspireras faktiskt mycket av film, Tarkovskij gillar jag väldigt mycket. Hans konstfilmer kan vara fyra timmar långa och typ handla om någon som går runt och kastar nycklar på ett fält. Det tycker jag är väldigt meditativt och jag tycker att jag får mycket idéer av att titta på just hans filmer. Alla konstuttryck kommer ju från olika känslor så känslorna jag får av film, eller egentligen av all konst – tavlor, böcker, poesi, kan jag använda till min musik sen. Du är ju född och uppväxt i Göteborg men bodde i Stockholm några år, för att sedan flytta hem igen. Berätta mer om när du bestämde dig för att flytta tillbaka till Göteborg. – Mitt liv i Stockholm var bara att jag överlevde. När jag lyckades lösa pengar till hyra la jag dem på berusningsmedel i stället. Och det var mitt liv, non stop. Det fanns liksom inget annat val än att försöka bli nykter så jag tog beslutet att lämna alla vänner jag hade i Stockholm, som också missbrukade, och flyttade hem till föräldrarna i Göteborg. Sedan dess har jag blivit kvar i Göteborg! När skulle du säga att missbruket började? – Jag har varit missbrukare sedan första gången jag drack. Eller helt ärligt jag var missbrukare redan innan jag tog mitt 30 NÖJESGUIDEN | NR 4, 2023 första glas. Jag är född missbrukare och redan under min första fylla drack jag inte som andra. Men det är klart att ett missbruk alltid bottnar sig i något annat, mitt problem var inte droger och alkohol utan det var ju det jag använde för att hantera mitt riktiga problem. Din låt You Don’t Want Me When I’m Sober. Handlar den om att du inte gillade den nyktra versionen av dig själv och därför trodde att andra inte ville ha dig om du blev nykter, eller var det så det var? – När man missbrukar mycket ihop blir känslan ”om du har problem har jag problem” och när någon blir nykter är man inte längre med i klubben. Så när jag bestämde mig för att bli nykter vände jättemånga ryggen och det är det låten handlar om. Men jag ville ju inte heller vara med mig själv när jag var nykter och det var ju det riktiga problemet såklart. Hur är det idag – står du ut med ditt eget sällskap? – Idag står jag ut med mig själv och tycker om mig själv. Jag är nykter, jag har mina knep för att må bra och jag har ett bra liv idag. Men allt är såklart inte guld och gröna skogar bara för att jag inte missbrukar längre. Vilken roll har musiken spelat för din nykterhet? – Jättestor roll. Jag har alltid skrivit musik men under de värsta åren i missbruket prioriterade jag ju annat. Att få lägga mycket tid på musiken och att få vara öppen i låtarna med hur jag haft det har hjälpt jättemycket. Men sedan sjunger jag ju inte bara om missbruk, då vore man en jävligt trött artist. Musiken är ett sätt att deala med allt i livet, jag skriver mycket deppiga kärlekslåtar och så också till exempel. Hur är det att få höra att din musik inspirerar andra? – Det känns jättefint att kunna hjälpa andra och för mig har det alltid varit självklart att vara öppen med det jag gått igenom. Jag har mycket dialoger med fans som känner igen sig i mina låtar. För min egen skull behöver jag vara öppen och prata om mitt förflutna, och att då samtidigt kunna hjälpa eller inspirera någon annan känns väldigt fett. DEN SENASTE SINGELN No Sleep handlar om just det vi har pratat om – att inte riktigt stå ut med sig själv. Att bara vara i ett läge då man inte vill vara vaken men inte kan somna heller. Men den handlar också om att se ljuset. Jag undrar hur framtiden ser ut för Boy Destroy. – Jag önskar att jag hade ett bra svar på denna fråga, men jag skulle säga att folk connectar med mina låtar är själva målet. Att folk fortsätter tycka om mina låtar är det viktiga och sedan får jag se vart jag kan ta det. Men ställ mig gärna på de största scenerna.