MES 1
MEDIA, REKLAM & PR Småa har fått en ny varumärkes
plattform framtagen av Avantime. Kampen om tittarsiffror och konsumentutgifter mellan YouTube och TikTok har intensifierats under de senaste åren. FRAMGÅNGSRIK VARUMÄRKESPLATTFORM ÅT SMÅA FOTO: CREATIVE COMMONS Under hösten 2022 rullade Småas nya kommunikationskoncept “Tillsammans gör vi Småa stora” ut för första gången genom en reklamfilmskampanj i TV4. Samtidigt bedrevs en utomhuskampanj på digitala skärmar runtom i landet, samt en placering i Svd och olika branschtidningar samt aktiveringar på digitala och sociala medier var med i mediemixen. Förutom att försäkra företagare och dess närstående genom en a-kassa lyfter Småa flera frågor även på politisk nivå. Målet är att skapa ett bättre trygghetssystem för företagare enligt hur Småa ser det. Bland annat har Småa flera dialoger igång för att förbättra och förenkla regelverket vid ansökningar om ersättning. Plattformen syftar till att lyfta styrkan i kollektivet som Småa erbjuder. Kärnbudskapet är att när flera småföretagare går ihop så blir de tillsammans en stark röst som kan påverka mer. – Företagare är en grupp individer som oftast vill reda sig själva, men det är just denna drivkraft som gör gruppen så sårbar. Ensam är inte alltid stark och är det något som det vanskliga konjunkturläget visar just nu så är det att även de driftigaste behöver hjälp. Att vara försäkrad i en a-kassa är den absolut billigaste försäkringen man kan ha som företagare. Att dessutom vara med i en a-kassa som använder resurserna till att förbättra regelverket är ytterligare en anledning för företagare att välja just Småa. Det är just detta vi vill lyfta fram i Småas nya varumärkesplattform, säger Jonas Touqan, Creative Director på Avantime. Det nya konceptet har visat sig vara en stor framgångsfaktor, mätningarna visar ett stort inflöde av nya medlemmar sedan lanseringen i november. Det som sticker ut är framförallt att nästan fem gånger så många byter från sin befintliga a-kassa till Småa. Förutom detta har urträdet minskat markant och antalet nya medlemmar har ökat med över en fjärdedel. Under 2023 fortsätter Småa att investera i varumärkesarbetet och redan under februari och mars rullade filmen frekvent i TV4. ® HÄNG MED I UTVECKLINGEN AV SOCIALA MEDIER MED YOUTUBE OCH TIKTOK FOTO: PRESSBILD Konkurrensen mellan sociala medieplattformar hårdnar när nya spelare kommer in på marknaden och etablerade plattformar kämpar för att behålla sin dominans. Särskilt har kampen om tittarsiffror och konsumentutgifter mellan YouTube och TikTok intensifierats under de senaste åren. Alphabet, moderbolaget till YouTube, rapporterade en nedgång i intäkterna på videostreamingplattformen, vilket markerar den första minskningen sedan Alphabet började rapportera YouTube’s prestanda separat för två år sedan. Nedgången tillskrevs delvis den försämrade globala ekonomin och trycket på hushållsbudgetar, vilket ledde till en avmattning inom reklambranschen. Konkurrensen mellan YouTube och TikTok för tittarsiffror nämndes också som en faktor i nedgången. Enligt marknadsanalytiker data.ai är TikTok den främsta plattformen globalt sett när det gäller konsumentutgifter, medan YouTube är på andra plats. Men YouTube leder fortfarande i konsumentutgifter i USA, sin största marknad. TikTok är på femte plats när det gäller aktiva användare, medan YouTube inte ens hamnar bland de tio högst rankade. För att komma ifatt TikToks popularitet har YouTube lanserat format som YouTube Shorts, men tjänsten har misslyckats med att matcha TikToks framgång. Som svar på detta har TikTok tredubblat sin maximala videolängd till tio minuter och introducerat funktioner som live streaming, shopping och musikspelare, vilka YouTube har erbjudit i flera år. Konkurrensen mellan plattformarna är osannolikt att avta snart, dе andra sociala mediebolagen som Meta, BeReal och Gas erbjuder nya alternativ till traditionella sociala medier. Det här är utan tvekan en stor fight, och det ska bli intressant att se vem som vinner den maktkampen framöver. ® 33