JBF_10 1
Att sälja sitt företag Att sälja sitt företag är
för många den största och viktigaste affären man gör i livet. Det företag som man har startat och kanske övertagit från sina föräldrar innehåller ofta både stora värden och starka känslor. I denna artikelserie beskriver två rådgivare med lång erfarenhet från företagsaffärer i byggbranschen viktiga faktorer att tänka på för att ditt livs viktigaste affär även ska bli den bästa! Här presenterar vi den 5:e och sista delen i serien. DEL 5 – TIDEN EFTER AFFÄREN I AVSNITT DEL 4 diskuterade vi hur processen att sälja kan se ut och hur den bäst kan planeras för att få en bra affär. I detta avsnitt ska vi se närmare på tiden efter affären och vilka olika roller du som tidigare ägare kan ha och vad du bör tänka på. Ägarens framtida roll I samband med affären måste man i samråd med den nya ägaren ta ställning till vilken roll man ska ha efteråt. Ska man lämna helt och hållet, vara kvar under en viss period eller stanna kvar som anställd. Valet får olika konsekvenser och det kan vara bra att i förväg tänka igenom hur man vill fortsätta och hur länge. För köparen är det ofta ett krav att säljaren ska fortsätta under en period för att skapa en bra övergång gentemot både personal och kunder. Om det dessutom ska betalas en tillläggsköpeskilling, är frågan om din framtida roll också viktig att fundera över för att kunna påverka utvecklingen och ha insyn i verksamheten. Att driva ett byggvaruhus ger värdefulla erfarenheter av både marknaden och kundernas behov. Det kan ibland skapa möjligheter att samverka med köparen på ett helt nytt sätt, till exempel genom en anställning i köparens organisation med ansvar för en hel region eller olika centrala funktioner. Ett alternativ till anställning är att ingå ett konsultavtal med köparen som reglerar säljarens framtida roll, arbetsuppgifter, arvode och hur lång tid samarbetet ska pågå. Möjligheterna är många och det är viktigt att tänka igenom hur vardagen kommer att se ut JBF ■ 10-2019 MIKAEL CARLSON, civ ek DHS, har arbetat som revisor och lärare inom företagsekonomi, är sedan 1988 verksam som konsult inom ekonomistyrning och affärsutveckling. Författare till flera böcker inom ekonomi, och arbetar sedan 25 år med generationsskiften, företagsvärdering och företagsöverlåtelser i Sverige och utomlands. GUNNAR P LUND, civ ek Lunds Universitet, har arbetat som internrevisor, ekonomichef och konsult inom sälj- och ledarskap. Sedan 2008 verksam som styrelseledamot och investerare inom flera branscher. Mellan 1998-2008 verksam inom Optimera Svenska AB, bl a som VD och medlem i den nordiska koncernledningen. efter en försäljning. Flera byggvaruhandlare har även växlat till rollen som hyresvärd för den nya ägaren och utifrån det utvecklat en ny och intressant verksamhet som dessutom kan ge stabila fortsatta inkomster. Att lämna över och stödja nya rutiner En ny ägare vill alltid sätta sin prägel på det förvärvade företaget, och som säljare kan det ibland upplevas konstigt och svårt att förstå de förändringar som görs och de nya rutiner som införs. En sådan upplevelse får dock inte medföra att säljare som är kvar i verksamheten motarbetar sådana förändringar, eftersom detta kan vara ett led i andra planer som säljaren inte känner till. Vår erfarenhet är att den bästa utvecklingen kan skapas av att säljaren stödjer den nya ägaren och de förändringar som sker, både för verksamheten och för personal och kunder. Var uppmärksam på negativ energi Det finns ibland både ”med”-arbetare och ”mot”-arbetare. Att få ny ägare kan upplevas väldigt olika, där vissa ser 25