JBF_10 1
det som en injektion med nya möjligheter medan an
dra tycker att allt ”var bättre förr”. Det förekommer därför att du som tidigare ägare får ta emot negativa synpunkter från din före detta personal på olika slag av förändringar som görs av sortiment, prismodeller, nya datasystem med mera. Ofta beror sådana problem på bristande information och kommunikation om varför förändringarna sker och hur köparens långsiktiga mål ser ut. Den negativa energi som kan uppstå är dock ofta självfödande om flera i personalen börjar fokusera på de upplevda problemen, och detta är aldrig bra för verksamheten. Ett gott råd är därför att föra fram sådana synpunkter tidigt till köparen för att gemensamt försöka hitta en lösning som återskapar positiv energi och ett fortsatt bra arbetsklimat. Ambassadör för nya ägaren Det är viktigt, både för dig själv och företaget, att du står upp för ditt beslut att sälja, oavsett vad du får för roll och hur verksamheten utvecklas efter en affär. Det är inte ovanligt att man kan få ”efterköpskänslor” av typen var det rätt att sälja, sålde jag för tidigt, för sent, för billigt, till fel köpare, hur kan de göra så med ”mitt” företag etcetera. Den starka och långvariga kopplingen som man har till sin verksamhet, sin personal och sina kunder gör att sådana tankar är naturliga. I det långa loppet visar det sig dock att de allra flesta är mycket nöjda med sin affär, och man hade inte heller sålt om det inte varit dags för en förändring. Så genom att stå upp för ditt beslut och att vara en god ambassadör för de som köpte ditt företag gynnar du både företagets 26 kommer att ge dig ”goda råd” om hur du ska placera ditt kapital och vad du ska göra, men fatta inte beslut utan att lyssna på flera olika alternativ och rådgivare. Vi är alla olika och alla som vill ge dig råd om framtiden utgår normalt från sig själva utan att veta hur just du vill ha det. Konkurrerande verksamhet De flesta byggvaruhandlare har varit just det ”i hela sitt liv”. Eftersom det är det man kan och känner sig trygg med, kan det även vara frestande att satsa på något liknande efter affären, eller att bli ”Ett gott råd är att ta god tid att fundera vad du vill göra nu, för erfarenheten säger att ju bättre förberedd man är på något nytt, desto bättre blir det.” framtid samt din före detta personal och kunder! Den nya vardagen utan företaget Förhandlingen är slut, kontraktet är underskrivet, köpeskillingen är på bankkontot och nya beslut tas utan att någon frågar mig. Vardagen utan företaget kan kännas tom och konstig. Samtidigt finns helt nya möjligheter som har öppnats sig genom det realiserade kapital du nu förfogar över och en annorlunda kalender med mera tid till nya saker än förut. Att sälja sitt företag är ett viktigt vägval, men det finns många nya intressanta vägar som kan leda vidare. Ett gott råd är att ta god tid att fundera vad du vill göra nu, för erfarenheten säger att ju bättre förberedd man är på något nytt, desto bättre blir det. Många rådgivare/styrelsemedlem i en verksamhet i samma bransch. I de flesta avtal mellan köpare och säljare regleras detta och det är vanligt att man får ett konkurrensförbud under 3 år. Det är inte ett förbud mot att driva verksamhet rent generellt, men det är ett förbud mot att driva sådan verksamhet som kan konkurrera eller störa det företags verksamhet som man sålde. Det betyder även att man inte kan anställa någon personal från det gamla företaget, eller medverka till att tidigare anställda som kanske berättar för dig att man inte trivs och med din hjälp går till en konkurrent. Om du är osäker kan du kontakta köparen för att få svar på om en ny verksamhet anses konkurrera, eller få ett medgivande att det inte är några problem. Men var uppmärksam på dessa begränsningar under den period som regleras, för det kan vara mycket dyrt att göra fel här, trots att affären är genomförd och klar. Har du egna funderingar? Detta är det sista avsnittet i vår artikelserie och vi hoppas att du har fått en bild av de olika delarna som normalt ingår i en sådan här process. Men kanske har du även fått egna frågor och funderingar, och då är du naturligtvis välkommen att ta kontakt för en diskussion. JBF ■ 10-2019