JBF_10 1
Köplagen eller ABM 07? VID FÖRSÄLJNING AV varor m
ellan näringsidkare (leverantör till handlare eller handlare till hantverkare) är det viktigt att hålla koll på när dessa varor ska kontrolleras och eventuellt reklameras om de skulle ha några brister. Vilka regelverk finns och i vilka situationer gäller de? Avtalas inget annat mellan en säljare och köpare så gäller Köplagen för köp av varor, så länge det inte rör sig om ett konsumentförhållande eller ett internationellt köp då andra lagar är tillämpliga. I Köplagen regleras de vanligaste frågorna som kan uppkomma vid köp, exempelvis undersökningsplikt och reklamation som behandlas närmare i denna artikel. Köplagen är dock bred och branschneutralt utformad för att den ska kunna tillämpas på i princip alla typer av köp från till exempel bostadsrätter till hundvalpar. Därför har många branscher velat ta fram specifika regler, standardbestämmelser, som är mer anpassade till den bransch de verkar inom. Syftet med sådana regler är bland annat att sänka transaktionskostnaderna, göra anbud lättare att jämföra och få till en optimal riskfördelning mellan parterna. ABM 07 (Allmänna bestämmelKOM IHÅG, VI ÄR TILL FÖR DIG! ser för köp av byggmaterial) är ett sådant standardavtal som innehåller allmänna bestämmelser för köp av varor i yrkesmässig byggverksamhet. Sveriges Bygg- och Järnhandlareförbund har deltagit i förhandlingarna när bestämmelserna utformats i ABM 07. För att ABM 07 ska vara gällande mellan en köpare och säljare krävs att parterna avtalat om detta och hänvisat till standardavtalet, annars gäller Köplagen. Undersökningsplikten Beroende på om Köplagen eller ABM 07 är tillämplig på ett köp skiljer sig köparens under sökningsplikt åt. Enligt Köplagen ska bara köparen undersöka varan vid leverans. Är däremot ABM 07 tillämplig på köpet ska varan undersökas av köparen både vid mottagandet (mottagningskontroll) och när den avemballeras av köparen. Rör det sig om en vara som har levererats till en entreprenad för vilken slutbesiktning eller annat godkännande av köparens entreprenad ska ske ska kontroll dessutom genomföras även då. Enligt ABM 07 ska alltså köparen undersöka varan tre gånger istället för endast en gång. Reklamation på grund av fel Oberoende av om Köplagen eller ABM 07 är tillämplig på ett köpeavtal ska köparen reklamera en vara (underrätta säljaren om att det är fel på varan) när köparen borde ha märkt felet. Hur en reklamation ska utformas Besöksadress: Regeringsgatan 60 Postadress: 103 29 Stockholm Tel: 08-762 76 57 E-post: info@byggmaterialhandlarna.se Hemsida: byggmaterialhandlarna.se Kansli: Monica Björk, VD finns det inga krav på enligt Köplagen. Är Köplagen tillämplig kan därför en reklamation ske både muntligen och skriftligen. Enligt AMB 07 måste dock reklamationen vara skriftlig. Enligt ABM 07 måste reklamation dessutom ske inom en vecka från mottagnings32 kontrollen och innan en vara monteras. Vad kan dessa skillnader i Köplagen i jämförelse med ABM 07 få för betydelse? Som framgått ovan får valet mellan Köplagen eller ABM 07 betydelse för hur långtgående undersökningsplikten av varan är och när samt hur en reklamation ska utformas. Missar köparen, när ABM 07 är tillämpligt på köpet, att göra en mottagnings kontroll påverkar det möjligheten att exempelvis få felet, som då upptäcks först vid en senare kontroll, avhjälpt av säljaren. Samma effekt kan en felaktigt genomförd reklamation få för köparen om AMB 07 är tillämpligt på köpet eftersom reklamationer enligt ABM 07 ska vara skriftliga. Avslutande kommentarer Även om ABM 07:s krav på undersökning och reklamation kan tyckas väl strikta så är de ämnade att så snabbt som möjligt göra parterna medvetna om fel eller brister i varan. Detta för att undvika merkostnader, följdskador och stopp i produktionen. Det tjänar i regel bägge parter på i slutändan. För att veta vilka regler som gäller för köpet är det dock viktigt att man vid köpet, genom beställningsbekräftelse eller liknande, tydligt dokumenterar om ABM 07 ska tillämpas på köpet. Sedan måste man hålla kolla på vilka krav som ställs på undersökningsplikt och reklamation för att på rätt sätt kunna hantera bristfälliga varor. Uppstår det tvist, eller endast frågetecken om undersökningsplikt och reklamationer, kan vi på Svensk Handel Juridik hjälpa till. Vi erbjuder både branschkunnig juridisk rådgivning och håller även specialanpassade kurser i entreprenad- och köprätt. Liza Zetterberg JBF ■ 10-2019