JBF_10 1
LEDARE Det är tufft i mediebranschen. Det gäller
att vara på tårna. Men varken rykten om att JBF ska ändra inriktning eller upphöra stämmer. Jag försäkrar er läsare att JBF kommer att bevaka Järn-, Bygg- och Färghandelsbranscherna lika idogt som tidigare. För det finns mycket spännande att rapportera om. Konsolideringen till exempel. Den tycks accelerera. Beijer och Kesko vilar inte på hanen, och de räknar med att många mindre företag - ofta kedjeanslutna fria handlare - kommer att se om sitt hus inför en konjunkturnedgång och vara beredda att sälja innan kunderna blir färre och värdet minskar. Att vara stor och stark har många fördelar. Synergieffekter kring administration, marknadsföring och inköp brukar räknas upp. Inköpssamordning ska ge lägre priser är det tänkt. Men nu börjar leverantörerna ge moteld. Deras affär hotas av kraven på att alltid erbjuda lägsta pris. För e-handeln och öppna gränser gör prisjämförelser och handel enklare än någonsin. Det blir en strid på kniven för återförsäljarna att hela tiden få bästa inköpspris av leverantörerna för att kunna klara priskonkurrensen på marknaden. Men den vägen vill inte Essve slå in på och sade tack och hej till Beijer när de inte kunde komma överens. Essve valde att kliva av ett samarbete med en kedja som omsätter över 7,5 miljarder svenska kronor. Festool har valt en annan strategi. Man har helt enkelt slutat med prisförhandlingar. Alla erbjuds samma villkor. Och alla återförsäljare utom en har accepterat det nya utgångsläget. De får helt enkelt konkurrera på annat sätt än med priset. Festool satte sig i förarsätet - vi får se om fler gör samma sak. Per Gidlund OMSLAGET: Christofer Lindberg, produktchef för skruvar på Essve, hävdar att den nya trallskruven är lättskruvad och ger en bra slutfinish. FOTO: PER GIDLUND PALMS JÄRN – EN TURISTMAGNET I över hundra år har järnhandeln i Gränna betjänat sina kunder. Men förutsättningarna har ändrats. Sommargäster och turister har med åren blivit järnaffärens viktigaste intäktskällor. För ortsborna handlar i stora köpcentrum flera mil bort. sid 18 FESTOOLS FASTPRIS EN SUCCÉ Festool utmanade den gängse uppfattningen att stor och stark får bästa pris och erbjöd samma villkor till alla återförsäljare oberoende av hur stora volymer de köper. Strategin lyckades. Prispressen stoppades. sid 14 STÅLEXPERT TAR ÖVER WOODY BYGGHANDEL För drygt ett halvår sedan lämnade Woodys förre vd sin post oväntat. Nu har bygghandelskedjan hittat ersättaren i stålbranschen. JBF har träffat Woodys nya vd Peter Sjödahl. sid 16 BYGGARE BAKOM ESSVES NYA TRALLSKRUV För att den nya trallskruven skulle uppfylla branschens och husägarnas krav, tog Essve hjälp av snickare från både Sverige och Norge. Propelleroch bananbrädor är inte längre något problem för Essves innovativa trallskruv. sid 22 ATT SÄLJA SITT BOLAG DEL 5 Experterna Mikael Carlsson och Gunnar P Lund går igenom hur man planerar säljprocessen på bästa sätt. Det är den femte och sista artikeln i en artikelserie om vad du behöver tänka på vid försäljning av familjeföretaget. Sid 25 14 16 Chefredaktör Per Gidlund, 070-829 97 25 per.gidlund@vtf.se Redaktör /Ansvarig utgivare Lars Cyrus, 08-514 934 20 jaff@vtf.se Annonschef Ing-Marie Danielsson, 070-2734284 ingmari.danielsson@telia.com Redaktion Starrbäcksgatan 1, Sundbyberg Tel 08-514 934 20, fax 08-514 934 29 Postadress: Box 2082, 169 02 Solna JBF ■ 10-2019 Organ för sällskapet JMM 3 Prenumeration och adressändring prenumeration@vtf.se Tryck Pipeline Nordic AB INNEHÅLL