HBV Hållbarhetsrapport 1
HBV HÅLLBARHETSRAPPORT 2020 HÅLLBARHETSRAPPORT De
nna hållbarhetsredovisning utgör föreningens lagstadgade hållbarhetsrapport och är en del av förvaltningsberättelsen för Husbyggnadsvaror HBV förening upa med organisationsnummer 702000–9226. Årets hållbarhetsredovisning avser verksamhetsåret 2020. Beskrivning av HBVs arbete för ekonomisk, miljömässig och social hållbar utveckling. Vision Allmännyttans inköpsfunktion för långsiktigt hållbara affärer. Affärsidé Vi är allmännyttans gemensamma inköpsfunktion och vi skapar hållbar värdeutveckling med fokus på fastighetsnära varor och tjänster. Ägaruppdrag HBV har till ändamål att främja sina medlemmars ekonomiska intressen genom att upphandla varor och tjänster kopplade till nybyggnation, renovering och förvaltning av fastigheter och bedriva konsultverksamhet i upphandlingsfrågor samt därmed förenlig verksamhet. Allt enligt § 2 i föreningens stadgar. Våra ägare och medlemmar är sedan 1952, när HBV bildades, i huvudsak svenska allmännyttiga bostadsbolag. Antalet medlemmar fortsätter att öka och ökade under året med sju (13) stycken och var vid årets slut 370 (363) stycken. Affärsmodell HBV erbjuder nationella ramavtal, samordningsuppdrag, dynamiska inköpssystem samt skräddarsydda upphandlingar såsom konsultuppdrag och konsultation i upphandlingsfrågor. Detta gör vi främst till våra medlemmar, de allmännyttiga bostadsbolagen. I vårt erbjudande av nationella ramavtal och genom de stora volymer som genereras till leverantörsmarknaden kan vi påverka genom kravställning. Vi kan erbjuda varor och tjänster till avtalsenliga priser och hållbara klimat smarta lösningar. Vi har en god relation till våra leverantörer, som är allt från stora koncerner inom till exempel vitvarubranschen till mindre leverantörer inom avloppsspolning. HBV samarbetar med flera viktiga aktörer exempelvis Upphandlingsmyndigheten, IVL Svenska Miljöinstitutet och Sustainable Innovation för att få fram bästa möjliga ramavtal och tjänster för både våra medlemmar och leverantörer. Hos oss samspelar alla avdelningar för att uppfylla vår affärsidé; att vara allmännyttans gemensamma inköpsfunktion. Inköpsstrateger, regionansvariga affärsutvecklare samt övriga stödfunktioner skapar de bästa förutsättningarna för marknadens leverantörer att delta i våra upphandlingar samt för medlemmarna att nyttja våra avtal. Vår huvudsakliga intäkt består av en administrativ ersättning från våra leverantörer. Våra intäkter återinvesteras i våra medarbetare och i övriga kostnader. En stor del återbetalas dessutom till våra medlemmar i form av återbäring på deras köp från de upphandlade avtalen. Återbäringen är en del av överskottet som vårt årsresultat ger och storleken på återbäringen fastställs på den årliga föreningsstämman. 3