HBV Hållbarhetsrapport 1
HBV HÅLLBARHETSRAPPORT 2020 MOTVERKANDE AV KORRUP
TION Enligt vår uppförandekod ska våra leverantörer motverka samt ha en policy för alla former av oegentligheter såsom korruption inklusive utpressning och givande och tagande av muta. Våra leverantörer bör dessutom ha eller inrätta en anonym visselblåsarfunktion. Med en visselblåsarfunktion eller ett visselblåsarsystem kan man fånga upp allt från lagbrott till brott mot interna regler. Syftet är inte att någon ska straffas utan att istället rätta till eventuella problem inom organisationen. I vår självskattningsenkät som under året skickats till våra leverantörer, med sista svarsdatum i januari 2021, ställs frågor kring motverkande av korruption och tillgång till anonym visselblåsarfunktion. Tidigt inkomna enkätsvar visar på att cirka en tredjedel redan har en upprättad visselblåsarfunktion. Detta är en positiv utveckling i motverkande av korrup tion. I vårt arbete att motverka korruption ingår även finansiella gröna placeringar där vi har ett viktigt uppdrag att förvalta våra medlemmars återbäring tills den utbetalas till dem. Målet är att investera säkert men också att kunna bidra med bra värdeskapande och hållbara investeringar. Vi har därför valt att satsa på den gröna fonden Dahlia som ägs och förvaltas av Captor. En, i våra ögon, ”äkta” grön fond ur flera olika perspektiv, bland annat ur bolagsstyrningsaspekter och motverkande av korruption. I samarbete med Institutet Mot Mutor planerar vi att genomföra en utbildning i antikorruption för samtliga medarbetare under våren 2021. Det är även inplanerat att den medarbetarenkät som skickas ut vartannat år kompletteras med frågor kring motverkande av korruption. Att utöka antalet frågor i vår medarbetarenkät samt att anordna utbildningar ger en ökad medvetenhet hos våra medarbetare när det gäller frågor kring till exempel motverkande av korruption samt sociala förhållanden på arbetsplatsen. De svar som inkommer kan ge oss indikationer på om något inte fungerar. Otillbörliga förmåner Nedan är exempel på vad vi definierar som otillbörliga förmåner i en affärsrelation. Exempel på interna oegentligheter: • Penninggåvor och liknande. • Inköpsrabatter, provisions eller bonusarrangemang samt eventuella gentjänster. • Sidoleveranser av varor eller tjänster, exempelvis: byggmaterial, transport och hantverkstjänster. • Anlitande av företagets ramavtalsleverantör för privata angelägenheter till icke prismässiga ersättningar. • Betalda nöjesresor eller semestervistelser. • Förmåner av privat karaktär ska undvikas såsom exempelvis deltagande i sportevenemang, konserter eller liknande. Exempel på externa oegentligheter: • Otillåtna köp på våra avtal. • Otillåtna faktureringsvägar. • Penninggåvor och liknande mellan leverantör och beställare. • Luft-/bluffakturor. 9