Tidningen Energi 1
Branschnytt Skicka branschtips till nyheter@energ
i.se Luleå Energi bygger ackumulatortank Luleå Energi har börjat bygga en fjärrvärmeackumulator. Lagret kommer att placeras i Aronstorp, i direkt anslutning till kraftvärmeverket LuleKraft där en stor del av fjärrvärmen i Luleå produceras. Energilagret kommer att kunna lagra 30 000 kubikmeter varmvatten, vilket minskar koldioxidutsläpp och ökar leveranssäkerheten enligt bolaget. Den 40 meter höga tanken kommer tas i drift under hösten 2021 och för byggnation står Midroc Rodoverken. Energilager med återvunnen aluminium Energilagringsföretaget Azelio och Stena Aluminium planerar för ett långsiktigt samarbete. Azelio lagrar energi från till exempel sol och vind i en aluminiumlegering och gör den tillgänglig som el och värme. Genom samarbetet får Azelio en egen produktionslinje på Stena Aluminium där lagren kommer att fyllas med återvunnen flytande aluminium. Därigenom sparas cirka 95 procent av den totala energimängd som används när man framställer aluminium från bauxit. Vattenfall ska utvärdera vindkrafts torn i trä Vattenfall och Modvion har inlett ett nytt samarbete om att använda trätorn för landbaserad vindkraft. Vattenfall ska utvärdera Modvions trätorn för att kunna använda dem i kommande vindkraftsparker. Företagen har tecknat en avsiktsförklaring om att i ett affärsutvecklingsprojekt utvärdera byggtekniken och kommersialisering med målet att leverera vindkrafttorn i trä till Vattenfall. – Vi ser att trä kan bli en del av lösningarna mot minskade koldioxid avtryck, som kan samspela med arbetet vi redan gör med till exempel fossilfritt stål, säger Daniel Gustafsson, chef för utveckling av landbaserad vindkraft i Sverige på Vattenfall. Bussbatterier ska snabbladda färjor Stena tar nu nästa steg i elektrifieringen av sjöfarten. Det handlar om att utveckla en ny typ av energilager, ett slags powerbank, som behövs för att kunna snabbladda eldrivna färjor. Projektet är delfinansierat av EU och ska bland annat undersöka hur använda bussbatterier ska kunna återanvändas som energilager i hamnar. Stena Line inledde sin satsning på batteridrift redan 2018 på färjan Stena Jutlandica som bland annat använder batteri drift för att driva bogpropellrarna. Företaget planerar också för en helt eldriven färja, Stena Elektra, på sikt. Fortum och MIT samarbetar om små kärnreaktorer Fortum och MIT (Massachusetts Institute of Technology) har inlett ett treårigt samarbete för att skapa en öppen plattform för teknisk-ekonomisk modellering av små, modulära kärnkraftsreaktorer (SMR). Förhoppningen är att projektet kommer att leda till större förståelse för SMR-projekt och deras egenskaper. – Vi hoppas att vi med ett öppet modelleringsverktyg driver kärnkraftssektorn framåt och tar den ytterligare ett steg närmare mot att realisera SMR, säger Konsta Värri, projektledare på Fortum. TIDNINGEN ENERGI NR 6 2020 55 ILLUSTRATION: LULEÅ ENERGI