HBV Magasinet 1
JURISTFOKUS: Innebörden av 6:3 ”Trafikverket har
nyligen tagit fram en policy enligt vilken ersättning ska utgå för kostnadsökningar som överstiger 2,5 procent av entreprenadsumman.” Samt att bestämmelsen sannolikt också är tilllämplig på avtalade á priser i mängdkontrakt. John Hane Partner/ Advokat, Foyen Advokatfirma VI BRUKAR GENERELLT rekommendera byggherrar att inte godta schabloniserade beräkningar utan att full öppenhet ska krävas från entreprenören om vilka inköpspriser och vinstpåslag man kalkylerat med och vilka inköpspriser man istället drabbats av. Någon justering bör normalt inte göras på annat än faktiskt gjorda inköp då till exempel mycket volatila materialpriser både kan fortsätta öka och minska över tid. Entreprenören har normalt också att tåla mindre prisökningar oavsett om dessa sammantaget för många material slår sönder kalkylen, då det är de stora kostnadsökningarna för ett fåtal utvalda särskilt fördyrade material man normalt tittar på. Man får också ha respekt för att vinsterna och marginalerna normalt sett är små i branschen och att beställaren måste vara beredd att hjälpa till så att inte hela entreprenörens vinst med täckning för kostnader för centraladministration äts upp av kostnadsökningar som rimligtvis varit oförutsedda och inte kunnat förutses och som är väsentliga. Åtskillnad behöver även göras mellan olika typer av projekt, om däri förekommer mycket stål eller andra material som är särskilt sårbara i sin prisutveckling på grund av läget i världen. Vi rekommenderar normalt entreprenören att hantera frågorna med full öppenhet mot beställaren och med beaktande av att entreprenören ändå måste visa inte bara att den aktuella bestämmelsen om jämkning av ett avtalat fast pris är tillämplig utan hur långt den rimligen bör utsträckas för att ge rimlig kompensation till entreprenören. I detta osäkra läge har Trafikverket nyligen (10 november 2022) tagit fram en policy enligt vilken ersättning ska utgå för kostnadsökningar som överstiger 2,5 procent av entreprenadsumman. Det återstår att se hur pass den blir normgivande också i andra typer av projekt. SLUTLIGEN LIGGER DET normalt kraftigt i entreprenörens intresse att få betalt tidigt i projektet för de inte sällan massiva kostnadsökningar denne tycker sig drabbad av. Samtidigt som det ligger i beställarens intresse att hålla emot och avvakta tills entreprenaden slutregleras. Vår bedömning är som regel att parterna bör kunna hitta kompromisslösningar som bygger på öppenhet, där viss kompensation utges i tidiga skeden genom á contobetalningar men att en slutreglering sker först när entreprenaden färdigställts och man har facit på hur de prisökningar som aviserats slagit på entreprenörens totala kostnader och vinst. Vilket som sagt förutsätter en rak och öppen dialog mellan parterna. Något som kan vara lättare sagt än gjort då branschen inte direkt är van vid att arbeta på det sättet.