Storskalig anläggning › Stena Line, rederi- och f
raktföretaget DFDS och Göteborgs hamn ett nytt partnerskap. Målet är att etablera en hub för lagring och bunkring för elektrometanol i Göteborg med start 2025. Många olika bränslen Omställningen av sjöfarten är än så länge bara i sin linda, bara 1–2 procent av den internationella sjöfarten använder bränsle av icke fossilt ursprung. Metanol är ett av flera alternativ som diskuteras liksom biogas, vätgas, ammoniak och på kortare sträckor batteri drift. – Det kommer nu många olika bränslen, men gemensamt för alla är att de än så länge bara finns i pyttesmå volymer. För att ersätta fossil olja kommer det sannolikt att behövas många alternativ, säger Fredrik Larsson, ansvarig för klimat och miljö på branschorganisationen Svensk sjöfart. Metanol har visat sig fungera bra för sjöfart, men har även nackdelar. Energiinnehållet är lägre jämfört med fossil fartygsolja och därför behövs större tankar. – Det finns också vissa säkerhets- och hälso aspekter, främst att metanol har en låg flampunkt och brinner med en osynlig ”Det kommer nu många olika bränslen, men gemensamt för alla är att de än så länge bara finns i pyttesmå volymer. ” Fredrik Larsson, ansvarig för klimat och miljö på Svensk sjöfart låga. Detta kräver bland annat dubbelmantlade bränslerör för att minimera brandrisk vid läckage, säger Fredrik Larsson. En kritik mot elektrobränslen är även att mycket av energin försvinner i de olika omvandlingsstegen. Enligt Liquid Wind är tillverkningen av elektrometanol motiverad så länge det finns tillgång på billig förnybar el och där direkt elektrifiering inte är möjlig. – Vår hållning är att när man kan elektrifiera direkt så ska man göra det, men även där en direkt elektrifiering inte är möjligt är det nödvändigt att ställa om, säger Benny Mai. Dags för nummer två Inom kort hoppas Liquid Wind fatta det slutliga investeringsbeslutet för Flagship One. Totalt handlar det om uppemot två miljarder kronor. En del av pengarna, 151 miljoner kronor, kommer från statliga Klimatklivet. Nyligen tog Liquid Wind även in närmare 170 miljoner kronor i nytt riskkapital och har börjat smida planer för nästa fabrik. I somras stod det klart att en andra anläggning, Flagship Two, planeras i Sundsvall. Koldioxiden ska hämtas från Korstaverket, som ägs av Sundsvall Energi. Målet är att fatta ett investeringsbeslut under nästa år och starta produktionen av fossilfritt elektrobränsle i slutet av 2025 eller i början av 2026. MARIE ALPMAN Priset är en annan knäckfråga. Elektrometanol är dyrare att tillverka än traditionella fartygsbränslen och för att komma ner i pris behöver produktionen skalas upp. Inom EU är nya åtgärder på gång för att driva på omställningen inom sjöfarten. Bland annat ska sjöfarten inkluderas i handeln med utsläppsrätter och regelverket ”Fuel EU Maritime” ska se till att sektorn minskar sina koldioxidutsläpp. VI LÖSER ERA PROBLEM genom att vara er kompletta leverantör inom förbränningsteknik! +46 8 520 205 00 | info@flamkontroll.se | ses@sescon.com Maxitrol, Medenus, Marchel, Hennig, Bee, Rub, Agromatic, Honeywell, Elster, Metreg med flera. 24 ENERGIGAS NR 4 2022