Forskning & utveckling Nya vägar för koldioxid sk
a Intresset för koldioxidinfångning är stort. Men för att kunna transportera och lagra koldioxiden krävs infrastruktur. Nu ska ett kluster i Sydsverige utreda hur den skulle kunna se ut. På många platser i Sverige pågår projekt med målet att fånga in koldioxid. Planen är sedan ofta att koldioxiden ska skeppas med fartyg för lagring under havsbotten. Men från platserna där koldioxiden samlas in kan det vara långt till en hamn. Ett projekt i Sydsverige undersöker nu hur en regional infrastruktur för att lösa transport och lagring av koldioxiden skulle kunna skapas. Energimyndigheten stödjer projektet med cirka 2,5 miljoner kronor. Arbetet leds av Växjö Energi. – Vi har påbörjat en kartläggning av volymer och transportsätt för att finna tänkbara systemlösningar som sedan ska analyseras. Målet är att kostnadseffektivisera de delar vi kan och hitta en hållbar infrastruktur som kan möjliggöra att fler hakar på, säger Sofie Rothén, som är projektledare på Växjö Energi. I förstudien, som drog i gång i augusti, undersöks hur olika transportlösningar – pipeline, tåg, väg – fungerar för olika deltagare. Koldioxid som samlas in skulle kunna transporteras direkt till en hamn eller till ett mellanlager längs vägen, varifrån den sedan skulle kunna transporteras till hamnen. Projektet tittar på var dessa punkter finns och även på en gemensam förvätskningsanläggning, samordning vid hamnen för utlastning till båt och skeppning till slutlagring. Samarbete minskar kostnaderna Transporterna utgör en stor del av kostnaden för helheten. En annan stor post är lagring. – Det kan bli olika systemlösningar. För oss är tåget bäst. Vi har ett järnvägsspår som går utanför vår anläggning. Det behöver bara byggas ett stickspår. Sen är vi beroende av aktörer längs vägen för att kostnadseffektivisera eftersom vi ligger i inlandet, säger Sofie Rothén. Växjö Energi planerar att samla in koldioxid ur rökgaserna från ett biobränsleeldat kraftvärmeverk. Energibolaget Öresundskraft, som också är med i projektet, planerar att fånga in koldioxid från Filbornaverket som är en anläggning för avfallsförbränning i Helsingborg. Maria Möller är projektledare på Öresundskraft: – Det är en stor investering för många och om vi samarbetar kring infrastruktur kommer ”Vi har påbörjat en kartläggning av volymer och transportsätt. Målet är att kostnadseffektivisera och hitta en hållbar infrastruktur som kan möjliggöra att fler hakar på. ” FOTO: JOHAN NORDSTRÖM Sofie Rothén, projektledare på Växjö Energi 34 ENERGIGAS NR 4 2022 vi att spara resurser och pengar. Vi som är små måste samarbeta för att kunna gå runt. Genom vårt samarbete kommer volymerna för transport av koldioxid öka och på så sätt kan vi få ner kostnaderna, säger hon. Såväl Växjö Energi som Öresundskraft siktar på att ha fullskaliga anläggningar 2027. Flera av de övriga parterna har tidsatta planer på att fånga in koldioxid. Kraftringen, Sysav och Stora Enso med Nymölla bruk, har satt målet till 2030. Höganäs till omkring 2035. Uppskattningen är att de tillsammans kan samla in två miljoner ton koldioxid per år. Projektet är planerat att pågå till december 2023. Testar teknik för infångning Parallellt undersöker flera av parterna också metoder för infångning. Vid kraftvärme verket Sandviksverket hos Växjö Energi står sedan i somras en pilotanläggning där en helt ny teknik testas. Tekniken som bygger på att absorbera koldioxiden med hjälp av en så kallad amin, har utvecklats av forskare från Lunds tekniska högskola. I pilotanläggningen vill man testa om metoden på ett energieffektivt sätt kan användas för att fånga in koldioxiden. Piloten ska vid årsskiftet flyttas till Sysavkoncernens kraftvärmeverk i Malmö och därifrån till Filbornaverket. Där testar man just