Bumsen 1
Booking.com. Som tur var hade jag koordinater på
hotellet, annars hade jag aldrig hittat det. Hotellet som var ett privat palats saknade helt skyltar, riktig flott och trevligt samt kostade bara 1 150 kronor för två nätter med frukost. Ingen i personalen kunde engelska. Dag 35, 17 maj, 39 mil. kby jtj i uga. Åter tog jag mig en fridag och promenerade runt i Jalta. Kollade in Leninstatyn på torget. För att kolla in Svalboet åkte jag med en snabb båt i 43 knop de 10 kilometrarna till klippan där den spektakulära borgen finns. På väg ut ur Jalta nästa dag passade jag på att besöka Livadiapalatset där Jaltakonferensen hölls i februari 1945 då Roosevelt, Churchill och Stalin kom överens om hur man skulle dela upp det tyska ”1 000-åriga riket” när väl kriget var vunnet. Färden gick vidare rakt igenom Krim och på vägen besökte jag Krims astrofysiska observatorium som min morfars far grundade under tsartiden. Mer om det längre fram. Dagen avslutades i Henitjesk sedan jag lämnat Krimhalvön. I hotellets gård passade jag på att byta mitt utslitna bakdäck mot det halvslitna jag släpat med mig från Indien. Dag 37, 19 maj, 35 mil. Livadiapalatset, där Jaltakonferensen hölls i februari 1945. Natten blev orolig då jag insåg att jag blivit uppkörd på priset för rummet. Detta störde min nattsömn. Jag betalade 800 Hryvnia för vad de kallade lyx. Alltså mer än vad jag betalde för verklig lyx i turiststaden Jalta. Jämförelsevis är Henitjesk en skithåla! På morgonen krävde jag i receptionen att få tillbaka 400 UAH. De erbjöd mig 300 åter vilket jag inte accepterade varvid de ökade på med 100 till. OK men ändå är motsvarande 325 kr för detta rum med taskig frukost trots det dyrt. Nåja, man tar ju seden dit man kommer, efter svenska förhållanden var det ju inte dyrt. Nu siktade jag in mig mot Belgorod i Ryssland, dit är det för långt för dagen. Tog en omväg för att åter besöka ”Gamlasvenskby” Starosjvedske i Zmijivka och Maria för andra gången på två år. Däcksbytet klart, montering återstår i Henitjesk. Byn ligger vid floden Dnepr. Maria som är 76 år talar gammalsvenska och vi kan kommunicera riktigt bra med varandra. De blev hitkommenderade 1781 av den ryska kejsarinnan Katarina II då de bodde på Dagö som fram till 1721 tillhörde Sverige. Maria kom mycket väl ihåg mig från förra besöket och bjöd på borsjtj. Mätt och belåten fortsatte jag mot Dnipropetrovsk, en industristad med över 31⁄2 miljon invånare. På väg norrut körde jag förbi en reklamskylt med Alfred Nobel. Hittade ett risigt men billigt hotell i staden och fick ett rum på 7:e våningen högst upp i hotellet. Motorcykel kunde jag ställa in i hotellets låsta soprum – perfekt. Staden verkade sliten och allmänt ointressant. Dag 38, 20 maj, 44 mil. Vägen mot ryska gränsen är tämligen ospännande med platt händelselöst odlingslandskap. Gränspassagen ut ur Ukraina och in i Ryssland gick snabbt och utan problem. Tillryggalagd vägsträcka i Ukraina blev 133 mil. ”Jag betalade 800 Hryvnia för vad de kallade lyx. Alltså mer än vad jag betalde för verklig lyx i turiststaden Jalta. Jämförelsevis är Henitjesk en skithåla! På morgonen krävde jag i receptionen att få tillbaka 400 UAH. De erbjöd mig 300 åter vilket jag inte accepterade varvid de ökade på med 100 till.” För andra gången på denna resa kör jag in Ryssland. Eftermiddagen blir riktigt blöt med hällregn och massor av vatten på vägarna. Väljer att följa en vägskylt som pekar mot ett hotell i utkanten av Kursk. Staden är känd för pansarslaget i juli 1943 då Röda armén vann en dyrköpt men mycket viktig seger mot tyska styrkor. Dag 39, 21 maj, 44 mil. Morgonen därpå bär det av till Moskva, där jag återigen bokat hotell via Booking.com när jag stannade för lunch på ett matställe efter landsvägen. Ville inte riskera att fara runt i Moskva i regnet för att söka hotellrum. Dag 40, 22 maj, 54 mil. Min avsikt var att tillbringa två nätter i Moskva, jag började Moskvadagen med att ta tunnelbanan till Kreml och Röda Torget. Kollade en likblek Lenin i hans mausoleum. Nästa kulturella evenemang blev Vasilijkatedralen. Därnäst Historiska Museet vars herrtoa var imponerande. Efter en fullmatad dag for jag åter till hotellet med tunnelbanan. Under medeltiden var Novgorod en av Rysslands mest betydande städer och huvudort för den ryska republiken Novgorod. Novgorod är en av Rysslands äldsta städer, omnämnd redan år 859. Våra vikingar kallade staden för Holmgård. Det regnade hela dagen. Dag 42 24 maj 56 mil. Även nästa dag regnade det, så jag valde att stanna ytterligare en natt i Novgorod. Det hindrade mig dock inte från att göra en flodkryssning på floden Volkov. Dessförinnan bekantaBUMSEN 1 – 2016 45 Bumsen 1-16M.indd 45 2016-02-14 21.20