Hemma i HSB 1
Experter Fråga våra _JURIDIK_ Behöver jag styrels
ens godkännande? FRÅGA: Får jag teckna ett inneboendeavtal med en kompis som vill dela min bostadsrätt med mig, utan styrelsens godkännande? /Medlem som undrar SVAR: Det behövs inget samtycke från styrelsen för att ha en inneboende. För att det ska vara tal om ett inneboendeskap spelar avtalets titel ingen roll. Det är hur de verkliga boendeförhållandena i lägenheten ser ut som får betydelse vid bedömningen om det är ett verkligt inneboendeförhållande eller en andrahandsupplåtelse. Distinktionen mellan inneboende och andrahandsupplåtelse är inte helt uppenbar. Ibland kan ett boendeförhållande börja som ett inneboendeskap men över tiden övergå till en andrahandsupplåtelse, trots att några nya avtal inte tecknats mellan parterna. Det som får betydelse är om lägenheten nyttjas självständigt av den inneboende eller inte. Om lägenhetsinnehavaren själv är bosatt i lägenheten är det inte tal om självständigt nyttjande för den som är inneboende. / Ina Westerström, fastighetsjurist 34 HEMMA I HSB 2. 2021 Har du en fråga om boende som du vill ha besvarad här i tidningen? Skriv till Hemma i HSBs experter! Tyvärr kan vi inte förmedla personliga svar på inskickade frågor och endast publicerade frågor besvaras. Skicka din fråga till: hemmaihsb@hsb.se eller Hemma i HSB, Box 8310, 104 20 Stockholm _MILJÖ OCH HÅLLBARHET_ Hur bör föreningens laddstolpar fördelas? FRÅGA: Hur borde min bostadsrättsförening tänka angående laddstolpar, till exempel antal och hur de fördelas på ett bra sätt mellan oss medlemmar? /Elbilsförare SVAR: Frågan om laddstolpar är högaktuell för allt fler föreningar, inte minst frågan om hur många man bör ha och hur de ska fördelas. För att få en bild av behovet bör föreningen börja med att genomföra en enkät som ger svar på hur många som vill ha laddplats i dagsläget, och hur många som tror att de kommer att behöva en inom de kommande två, tre åren. Eftersom allt fler sannolikt kommer att vilja använda elbilsladdare på sikt, bör föreningen välja en laddlösning som möjliggör enkel installation av ytterligare laddare i ett senare skede, utan att behöva kompromissa med kapacitet och laddhastighet. Det sparar framtida kostnader. Föreningen bör också fundera på om man vill ha laddstolpar på både garageparkering och utomhusparkering, om man har båda sorterna, och på eventuell gästparkering. Vad gäller fördelning och finansiering av laddstolpar, finns två generella alternativ. Det första är att föreningen står för hela installationskostnaden, vilket man brukar göra på gästparkeringar och ”öppna” parkeringsplatser. Det andra sättet är att man sätter laddstolpar (ute) eller laddboxar på vägg (inne) på dedikerade platser som vissa medlemmar i föreningen hyr. Detta brukar man finansiera med en höjd hyra för parkeringsplatsen, normalt på ett par hundra kronor per månad. Vad gäller hur mycket man ska ta betalt för elen som bilarna laddas med finns även här två principer, som följer av alternativen ovan. Har föreningen betalat hela investeringen brukar man ta en högre taxa, ofta genom någon laddoperatör. Om laddplatsen är på en dedikerad parkering brukar man debitera efter vad elen kostar föreningen, vilket därmed ofta blir en lägre taxa som medlemmen kan betala via årsavgiftsavin eller på annat sätt. Till sist: Tipsa gärna din förening om att ansöka om bidrag från Naturvårdsverket för installationen! /Mikael Rosén, energikonsult ”FÖRENINGEN BÖR FUNDERA PÅ OM MAN VILL HA LADDSTOLPAR PÅ BÅDE GARAGEPARKERING OCH UTOMHUSPARKERING”