NG Malmö 1
APLACE Magazine STEFANIE RAVELLI Tre tips för mil
jövänlig verklighetsflykt PLAGG FRÅN EN POTENTIELL FRAMTID I den franska designern Marine Serres virtuella höst/ vinter 2019kampanj, Radiation, skildras en ensam dystopisk värld. Där kläder som existerar i den verkliga världen blir till plagg från en potentiell framtid. DET TYSKA MÄRKET OTTOLINGERS HÖSTKAMPANJ HAR MODELLER SOM ÄR ”OUT OF THIS WORLD” När designerna bakom Ottolinger talade om sitt beslut att använda ett annat medium för att visa sin senaste kollektion berättade märkets grundare Christa Bösch och Cosmina Gadient att de ville sammanföra det fysiska med fantasin. Temat bakom kampanjen är hämtat från den kinesiska superromanen The Three Body Problem och handlar om att oavsett hur många fysiska paradoxer eller främmande arter som finns är det mänskliga tillståndet intakt. KNAPPAR AV MJÖLK OCH GALGAR AV KARTONG Phoebe English är den nya engelska modedesignern som på detaljnivå tar upp kampen mot plast och värnar om en modeverklighet som inte förstör och förgör klimatet. Rent mjöl i klädpåsen Hela modebranschen har hängt på det här med klimatet. Alla pratar om miljöförstöring och har ett hållbarhetsinitiativ. Men hur vet vi vad som är snack och vad som är verkstad? Stefanie Ravelli funderar över modevärldens relation till klimatet. Det finns en fråga som enar oss alla, nästan iallafall. Ni vet vilken jag pratar om. Den om klimatet. Samtidigt som Stockholm slår strejkrekord under Greta Thunbergs fana fastslår LVMH:s vd, miljardären Bernard Arnault, att budskapet #howdareyou är negativt. Men alla håller inte med. Danska Ganni och svenska Sandqvist stängde sina butiker och kontor för att visa att de stödde manifesta tionen. Tiger of Swedens huvudkontor marscherade med kidsen. Och slow fashionmärket Asket täckte en husvägg i Stockholm med budskapet ”Fuck Fast Fashion!”. Listan över modeföretag som jobbar för att upplysa om miljöhot och verkar för att minska klimatpåverkan är betydligt längre än ovan. Det finns ett syfte, en mening och ett mål. Uppmaning till kollektiv handling om man så vill. Det är bra och bevisar muskler i gemenskapen – en idé som tränger sig igenom polyester prydda vinstmarginaler. Dock ingen fred utan friktion. Vi skriker högt men gapar också stort. Radioheadfrontmannen bryter bredvid Arnault den tillfredsställande självbilden. Thom Yorke kallar nämligen sig själv för en ”hypocrite” för att han turnérar och flyger världen över trots att han är en miljöaktivist. Eskapismen, eller låt oss säga försvarsmekanismen, genomsyrar modevärldens skuld och skam som förtränger vinstsamhället. I mångt och mycket kramar vi om samvetet med löften om att morgondagen kommer med lösningar, att nästa generation är bättre och ärligare. Men de strukturer som framkallat överproduktionen är cementerade i samhällskroppen. Fast det finns en annan mening med mode som går bortom den fysiska världen, som likt annan kultur tillåter oss att betrakta oss själva för en stund, kliva in i en annan värld som bryter normer, mönster och identiteter. Men det viktiga är att ha rent mjöl i den så kallade klädpåsen. Så hur vet vi vilka som faktiskt förändrar och vilka som bara fejkar? Amerikanska herrmodemärket Bode använder sig av broderade bordsdukar, lapptäcken och handvävt linne. Allt sys sedan upp av lokala skräddare i New York, där märket är baserat. Svenska Rave Review använder sig av samma princip. Märkena står som bevis på att det går att göra mer. Ett annat exempel är tidigare nämnda Askets transparens med ursprungsmärkning som informerar om hela plaggets ursprung som öppnar upp för en ärligare modebransch. I slutändan handlar det inte längre om vi kan utan om vi vill. MODE