Bumsen 1
Svensk klassiker Eftermiddagens andra och sista s
topp före målgången sker vid Brandtorps kyrka – vår doyen i gruppen råkar trilla när han ska stanna med sin motorcykel. Jag ser inte honom trilla, utan vi ser honom ligga på marken när vi kommer in körande på parkeringen. Det är några som redan har parkerat som ser honom och fler ansluter för att komma till hans undsättning, lyfter hans hoj och hjälper honom upp. Det var stödhjulen som inte fälldes ner när han skulle parkera. Det blev ”plus de peur que de mal” (mer rädsla än skada), men en stympad motorcykel – hans vänstra backspegel har gått av i fallet. Det är bara att stoppa in den i boxen och ta den med sig hem. Danska modellen – Hur fungerar det? Danska modellen (i Danmark ”Svenska modellen”, även kallad ”Corner Man”) är en metod som används när man kör i kortege för att alla ska köra rätt vid varje korsning. Turledaren kör först och visar vägen. Kortegen stängs av en ”Sweeper” som kör sist. Både turledaren och sweepern har orange reflexvästar på sig för att vara lätta att urskilja och se. Vid varje korsning blinkar turledaren åt det håll man ska svänga och visar genom att peka med handen var den som kör bakom honom/henne ska stanna i korsningen. Det är alltid den som kör bakom turledaren som stannar i korsningen och visar för resten av kortegen på ett tydligt sätt åt vilket håll man ska svänga. Brandtorps kyrka. Brandtorps kyrka är en vacker rödmålad träkyrka från slutet av 1600-talet. På parkeringen framför ingången till kyrkan står en fin cirka 10 meter hög kyrkklocka, också i trä. När vi står där kommer en av deltagarna och frågar mig om det är jag som har skrivit om avrostningen i tidigare numret av Bumsen. Han gillade det jag hade skrivit och tyckte också att det är viktigt att gå på avrostningarna som anordnas. Tiden går fort när man har roligt. Vi måste tillbaka till Jönköping. Det är bara att hoppa upp på hojen igen. Nu är det kurviga vägar, som en gokartbana i jätteformat. Mats säger att det är blandad körning. Jag bara njuter av att åka berg- och dalbana. Man kan visa genom att: • ha blinkers på • peka med handen • ställa motorcykeln i färdriktningen När alla har kört förbi den som har stannat och när sweepern kommer, ska den som har stannat köra igen före sweepern. Det är en mycket praktisk modell för att man inte ska tappa varandra när man kör långt och det är många korsningar. Dock finns det några saker att tänka på när det är ens tur att stanna i korsningen: • stanna på en säker plats så att du inte stör den övriga trafiken och utsätter dig själv för fara • stå VÄL synlig för de andra motorcyklisterna • se till att du ser de andra som ska svänga, om du ser dem syns du även för dem. I den här spellistan kan du se flera exempel på hur danska modellen fungerar. Här hittar du ett exempel som filmades i Hjo under Vättern-runt. Jönköping – vy över Vättern; solen lyser på andra sidan sjön. 24 Bumsen 4 2022