Bumsen 1
Brorsans betraktelser Strul Betraktelser av Bror
Gårdelöf Någon har konstaterat, att äventyr långt ifrån alltid är trevliga, medan de pågår, men minnena kan roa i efterhand. Min erfarenhet efter nästan två decennier och 24 000 mil på hoj är, att resorna som regel fungerat bra. Men så finns dagarna, när det strular. Senast hände detta under en fin vecka i Danmark och norra Tyskland. Där lärde vi oss, att den tyska turistsäsongen definitivt inte är över i mitten av september. Att inte boka hotell var dumt – men de två nätter, som det handlade om, löste sig till slut. Sista dagen kördes Rügen runt, varefter navigatorn ställdes in på kortaste tid till Skandinavienkai i Travemünde. När vi närmade oss Lübeck, tyckte jag, att det var konstigt, att avfarten från Autobahn inte var märkt Travemünde – men vi hade gott om tid. Mycket riktigt hamnade vi på en mindre väg, som passerade ett antal småorter. Hur Garmin kan få denna rutt till kortaste tid, förblir en gåta – men vägen var bitvis vacker, och kamraterna sade vid första pausen, att det var skönt att komma av Autobahn. Nästa konstighet var, att navigatorn visade en färjesymbol två kilometer före resmålet! Till slut insåg jag det självklara. Vi befann oss på östra sidan av floden Trave, som måste korsas. Det blåste nordan, och den lilla färjan krängde i de krabba vågorna. Inte helt behagligt, så jag valde att sitta kvar på hojen och parera i stället för att kliva av och riskera att tappa den. Men turen tog bara några minuter. Kort därefter försvann två deltagare ur backspeglarna. Efter ett kort stopp vägrade en motorcykel att starta. När vi andra återkom, kikade kompisen, som är ingenjör, på hojen, men om han faktiskt gjorde något, är höljt i dunkel! Hur som helst startade den omedelbart och krånglade inte mer under resan. Hade ägaren råkat komma åt dödarknappen? Vi vet inte. Den utmärkta fisk- och skaldjurssoppan på krogen invid floden Trave avnjöts, medan mörkret föll. Med halvannan timma tills incheckningen stängde, rullade vi iväg – på vad vi trodde skulle bli en tiominutersfärd till TT-Lines terminal. Haken var bara, att rutten i navigatorn inte stämde! Vi såg färjorna – men kunde inte åka fram till dem! Och den delen av Travemünde var minst av allt översållad med skyltar om rätt väg. En vänlig ortsbo pekade oss i rätt riktning. Det blev en kringgående rörelse på ett antal kilometer, innan vi nådde rätt väg till Skandinavienkai. Där fanns skyltar för Terminal Nord och Terminal Süd – men inte en bokstav om vilken, som var den rätta! 48 Bumsen 4 2022 Terminal Nord används av tre rederier – bland dem TTLine – men den enda informationen ovanför infarterna var gröna skyltar med symboler för motorcykel, personbil och lastbil samt texten Malmö! Vi skulle till Trelleborg. Befann vi oss över huvud taget vid rätt terminal? Skulle vi kunna ta oss ut, om vi körde in på fel ställe? Allt var datoriserat. Inte en människa fanns att fråga. Då kom den kvällens lyckträff. Ett gäng SMC-resenärer brummade in, och deras färdledare visste besked. Jodå – vi hade kommit rätt. Fram med dokumenten, knappa in info, och vi var igenom – i god tid före stängning. Humöret var inte på topp – och inte blev det bättre av, att i alla fall några av oss fick de skitigaste spännremmar vi någonsin sett, inkletade med diesel och lort! Lägg till det, att fästhålen i durken var fulla med gegga av samma slag. Sammanfattningsvis inte alls någon bra reklam för TT-Line – men med lite uppfinningsrikedom lyckades vi undvika att kleta ner hojarna. Handtvätt var mycket högt prioriterad efter surrning. I takt med att den sena p-ölen sjönk i glasen, steg humöret, och veterligen sov alla ovaggade den natten. Vid ankomst till Göteborg från Oslo, Stockholm, Jönköping eller Malmö möts resenären tidigt av skyltar till Frederikshavn och Kiel. Att ta sig till terminalen är lätt som en plätt. Såvitt jag vet, gäller motsvarande för färjor från andra svenska hamnar. Vi är bortskämda. Under kvällen i Travemünde fick mina positiva fördomar om tysk ordning och organisation sig en rejäl knäck. Hur svårt kan det vara att skylta destinationerna? Men det löste sig till slut och blir ännu en kväll att påminna varandra om vid p-öl under kommande resor. Dessutom gav det underlag för dessa rader. Kör försiktigt.