Bumsen 1
Superbike-VM honom. Denne svarade med att ta Topr
aks keps och kasta ut den till publiken. Uppgjort i förväg eller inte? Jag vet inte, men kul var det. Ni har troligen alla sett att det sprutas med skumpa från prispallen. I Superbike-VM är det ett italienskt mousserande vin kallat Prosecco Doc. Det fanns under helgen möjlighet att gratis provsmaka vinet. Jag under hur många flaskor de gjorde slut på? och tittade på men reagerade inte. På MC-parkeringen var det troligen dubbelt så många nu på söndagen än vad det var dagen innan. Jag började med att hämta ut ett armband till dagens pit walk. Det hade en annan färg denna dag, så man var tvungen att hämta ett nytt. Pit walk var direkt efter det korta superbikeracet (Superpole 10 varv). Jag gick därför direkt till depån för att titta på racet från innerplan. I depån stötte jag på BMW Motorrads Motorsports chef Marc Bongers. Jag gratulerade honom till framgångarna för Scott Redding. De har tagit fram en ny baksving samt gjort en del uppdateringar för att anpassa cykeln till Scott som är en lång kille. Det gick dock inte så bra för Scott under superpole-racet, han blev åtta. När jag sedan kom in på pit lane såg jag att tre mekaniker höll på med Scotts cykel, medan Scott satt längre in i boxen med några tekniker och tittade på data från loppet. Man kan förstå att förarna inte hade tid att komma ut och träffa publiken när de ska köra ett race ca två timmar senare. Race 2 blev åter en kamp mellan de tre främsta i tabellen, till slut var det Toprak som tog hem segern. Jag fick sedan hans autograf på min BMW-ryggsäck. Jag tror att samtliga som satt på åskådarplats i slutet på mål- och startrakan blev imponerade av hur Toprak kan hantera sin Yamaha. Han kommer med ca 300 km/t och ska bromsa ner till ca 70 km/t. Bakhjulet lyfter från marken och dansar över asfalten, trots detta har han kontroll på cykeln. Toprak är också lite av en showkille på scen. Han smög in bakom konferencieren och tömde en vattenflaska över 30 Bumsen 4 2022 P-ölen och maten var god och billig. Hemresa Måndag började resan hem. Jag lade in snabbaste väg på GPS:en så det blev en del autobahn. Vad som förvånade mig var att det var förhållandevis lite trafik. Det kom inte heller några farande med över 200 km/t på den del där det var fri fart. Det är troligen de höjda bensinpriserna som har bidragit till att sänka hastigheten. Jag såg samma sak i Danmark, där väldigt få låg på 130 där det var möjligt. Inför hemresan hade jag lärt mig av onsdagens misstag, så jag förhandsbokade hotell. Sammanfattning. En fantastisk upplevelse att se race live och verkligen uppleva hur fort de kör. På plats ser man naturligtvis inte allt vad som händer på banan, men jag har nu i efterhand tittat på datorn så man missar inget. Jag är sugen att åter åka till Most. Vi får se om det blir nästa år eller 2024. Världsmästaren Superbike, Toprak Razgatliogiu. Kurva 1 och 2. Vad kostar en sådan resa? Jag körde 253 mil. Kostnad för bensin var cirka 2900 kr. Biljett och program till tävlingen 1500 kr. Färja Helsingborg – Helsingör och Rödby – Puttgarden 1850 kr. Hotell med frukost 6 nätter 5060 kr. Totalt ca 11 310 kr.