Bumsen 1
Workshop börja med nivå 1L. Den syftar till att g
öra deltagaren säkrare och mer bekväm på grus. I 1L övar man bl a på blick samt att gasa, svänga och bromsa på grus. Alla övningar utförs i sittande körställning. Efter genomförd kurs bör deltagaren känna sig säkrare på grusvägar och kanske har även ett intresse och nyfikenhet väckts för att lära sig mer. Det finns trots allt enormt mycket grusvägar i Sverige som förtjänar att utforskas. För den som har ambition att lära sig lite mer och vilja utvecklas längre så finns nivåerna 1, 2 och 3. Nivåerna bygger på varandra och skall genomföras i den ordningen. Körställningen är både sittande och stående och bland momenten märks, utöver 1L, att kunna styra med hjälp av gas och bakbroms, kurvtagning och passage av olika hinder. En deltagare på en gruskurs skall kunna gå tex nivå 1 i ett distrikt och följa upp med nivå 2 i ett annat distrikt. För den som vill ta del av kursplaner etc, så finns allt att läsa på https://www.svmc.se/school/ Kurserna klassas som grundkurser och bokas via https://grundkurser.svmc.se/ Måste man köpa ny motorcykel för att gå på gruskurs? Vi hojåkare är ofta intresserade av våra cyklar och diskuterar gärna märke, modeller och däck. Och visst kan det vara viktigt, men vad behöver man egentligen om man vill testa på att köra grus eller börja gå kurser? Som deltagare beror valet av cykel bl a på vilken nivå man skall gå, är det 1L fungerar det utmärkt med vilken cykel som helst, d v s den cykel deltagaren redan har är lämplig då det är den man bör bli bekväm med på grus. Det krävs inte heller speciella däck, vanliga däck för gata går alldeles utmärkt. Om det är nivå 1, 2 eller 3 så är det bäst med en cykel där man är bekväm att köra stående, tex en cykel av typen GS. En högst personlig spaning är att det blivit vanligare med lättare cyklar i grussammanhang, både inom SMC, men även på körningar med BMW-klubben. Om det förr var likvärdigt mellan att ”byta upp sig” och att ”byta till en större” så känns det som att många istället byter till en lättare cykel. För egen del föll valet för några år sedan på en F800GS, den är lagom stor för mig och inte alltför tung. Om det är några kursövningar jag har svårt att utföra så hade det knappast underlättat med en större cykel. Iakttagelsen kan också stämma om man tittar på startfältet på workshopen - tidigare år fanns det gott om F800GS, R1200GS/GSA och stora KTM representerade men i år dominerade cyklar med mindre än 800 cc. Men som sagt, detta är personliga iakttagelser och det kanske ser ut på andra sätt i andra sammanhang eller delar av landet. Skribenten Peter Gangby med kompisen Mikael Lundquist är examinerade SMC grusinstruktörer. Bumsen 4 2022 43