Bumsen 1
Superbike-VM Innehåll Tjeckien är kuperat, så det
var flera vägar med 10 – 16 % stigningar och härliga kurvor. Till kvällen ankom jag till hotellet i Most. Det fanns parkering framför hotellet, men personalen i receptionen tyckte att jag skulle åka runt på baksidan och in genom porten till innergården. Det är troligen den finaste parkeringsplats min motorcykel har haft. Fredag. Första dag på Autodrom Most. Jag hade köpt biljett online i förväg direkt från Autodrom Most, inte från SKB (VM-organisationen), och sparade ca 130 kr på detta. Motorcyklar fick parkera inne på området direkt bakom huvudläktaren. Mycket praktiskt om man till exempel vill hämta något. Jag är glad att jag kör BMW med stora packväskor! Detta gjorde att jag kunde ta av mig skinnstället och byta om till kläder som var mer lämpliga för att gå runt i 25 grader en hel dag. Tyckte lite synd om de som hade åkt hoj utan väskor och gick runt i full utrustning i värmen, bärandes på sina hjälmar. Banan i Most ligger i ett tidigare gruvområde. Den byggdes 1983, är 4212 meter lång och har 21 kurvor. Höjdskillnad 11 meter. Det är den bana som har flest kurvor bland årets 12 deltävlingar. Start- och målrakan är 790 meter lång. Med de hastigheter som körs är det bara på start-och målrakan man inte har någon form av nerlägg. Det är andra året man kör VM här och Most har kontrakt för ytterligare tre år. Det är inte så mycket folk på fredagen när det endast körs träning. Då finns möjlighet att ta sig runt på området och se vad som finns. Jag stannade till vid biltillverkaren Hyundai som hade en liten utställning. Hyundai är säkerhetsbil under superbike-VM. Jag fick provköra bilen som har 240 HK. Tyvärr inte på banan men ute på vanlig väg i ca 25 minuter. Jag hade med en guide i bilen som visade vägen. Jag fick skriva på en massa papper som jag inte orkade att läsa, men jag tänkte att det nog inte handlar om köpkontrakt. De har detta erbjudande vid samtliga VM-tävlingar så det kan inte vara någon fara. Kul att ha provat! Jag köpte programbladet för 10 EUR, ett häfte på 70 sidor. Det finns de som samlar på dessa och under eftermiddagen såg jag att det var slutsålt. Det går dock att läsa det elektroniskt på SBKs hemsida. När man rör sig runt på området för att titta på träningen från olika ställen Bumsen 4 2022 27 Provkörning av samma modell som säkerhetsbilen. hamnar man ibland på ställen där man inte hör speakern (på tjeckiska och tyska). Då kan man via SBK app i telefonen få live timing. Jag hade på det sättet hela tiden koll på vem som hade gjort snabbaste varvtid. Passade också på att gå i depån. Man förvånas över att de tävlande står ut med att det är fritt att röra sig i området. Speciellt på söndagen var det väldigt mycket folk i depån. Armband för att gå pit walk hade olika färg varje dag. Kamp om täten. Det fanns en scen där man bland annat hade lite tävlingar för publiken. Vi var kanske bara ett 50-tal personer framför scen när konferenciern frågade om det var någon som ville vara med på en frågetävling. Jag vågade inte räcka upp handen, vilket jag i efterhand ångrade. Det var väldigt lätta frågor, som till exempel ”Hur