GLAS 1
Ett kraftigt pixlat fotografi som ändrar uttryck
beroende på var man står. TEMA MILJÖ & KOMFORT – Under kvällstid lyser bilden med hjälp av en armatur i stenen, berättar Pål Svensson. SAMARBETE MED ARNE ISACSSON Idén att arbeta med glasbilder inuti sina stenskulpturer fick konstnären under ett samarbete med akvarellmålaren Arne Isacsson under förra året. De ville göra en skulptur tillsammans och funderade på olika lösningar. – Och eftersom Arne redan höll på med laminat var tillvägagångssättet givet, berättar Pål Svensson. Då blev resultatet ”Pålarne”, en fem meter hög skulptur med akvarellmålningar innanför glas, placerad utanför Fjällbacka kyrka på Västkusten. Mottagandet blev översvallande – och Pål Svensson fick blodad tand. – Men när jag fick idén till skulpturen i Karlskrona tackade Arne Isacsson nej. Han är ju över 90 år gammal och upplevde inte att han skulle orka. – Det kändes fel att blanda in en annan aktör eftersom glas och stenskulpturerna hade varit deras gemensamma ”grej”. Alltså började Pål Svensson fundera på andra möjligheter. Något han kunde göra själv. Att kombinera fotografi med glas och sten kändes som ett väldigt användbart uppslag, säger han. GLAS – ETT ”RUNT” MATERIAL – Arbetet med glas går ”löjligt fort” jämfört med att skulptera i sten, tycker Pål Svensson. Däremot kan det färdiga resultatet inte göras om, ifall det skulle misslyckas första gången. Att jobba med den orubbliga stenen är ett evighetsgöra där timmar och veckor kan läggas på minsta detalj. Jag ser sten som fyrkantigt och glas som ett runt material, något som är både formbart och hygieniskt, funderar han. Namnet ”Bleke” föddes ur en namntävling som Pål Svensson utlyste i Karlskrona. Han säger själv att han fastnade för namnet på grund av betydelsen ”lugnt vatten” och att ordet Blekinge kommer därifrån. – Skulpturen är det bästa jag har gjort och den öppnar nya möjligheter för mig. Nu kan jag börja jobba ännu mer med glas, konstaterade han under invigningen i maj. Text: Lotta Engelbrektson Foto: Bert Leandersson GLAS 53 I kvällsmörkret lyses glasbilden upp av en osynlig armatur i stenen. Två olika fotografier har lagts mot varandra. En vinter- och en sommarbild.