Tillsammans i Mälardalen 1
Tillsammans i Mälardalen Sida 2
Tillsammans i Mälardalen Sida 3
Tillsammans i Mälardalen Sida 4
Tillsammans i Mälardalen Sida 5
Tillsammans i Mälardalen Sida 6
Tillsammans i Mälardalen Sida 7
Tillsammans i Mälardalen Sida 8
Tillsammans i Mälardalen Sida 9
Tillsammans i Mälardalen Sida 10
Tillsammans i Mälardalen Sida 11 SLs skolinformatö
r Katarina Ollas-Alfvin låter Hampus, Jacob och Filip känna på ratten och berättar samtidigt om hur man beter sig ombord på bussen. Barn på väg Förväntansfulla tittar de ut över gräsmattan. Hand i hand står de i led och väntar på vidare instruktioner. Polisbilen, brandbilen och röktältet är på plats – och den stora sl-bussen. de har en innehållsrik dag framför sig. Klassen med 5–6 åringar från Hedvig Eleonora Skola är några av de 1 200 barn som SLs skolinformatör Katarina Ollas-Alfvin träffar utanför Sjöhistoriska Museet. Till vardags arbetar Katarina som bussförare, men just nu ägnar hon varje dag i två veckor åt att prata med barn om hur det är att köra buss, hur man ska bete sig ombord och utanför bussen och hur man kan göra bussresan så säker som möjlig för de små trafikanterna. – SLs primära mål är att skapa en kon- takt mellan oss bussförare och lärarna. Många lärare är väldigt stressade när de ska ut i trafiken med sina nya små elever, berättar Katarina. – Vi tror att vi kan underlätta resan genom att prata med barnen, ge dem möjlighet att öva på hur de ska uppföra sig och samtidigt ge lärarna några användbara tips. alla frågor får svar Katarina är lugn och svarar tålmodigt på alla frågor som dyker upp när barnen har hittat platser längst bak i bussen. De delar gärna med sig av sina erfarenheter, som att en av dem alltid blir åksjuk på bussen, en annan har en syster som har tappat sin mobiltelefon på bussen och en tredje som tycker det är roligt att åka gratis. – Ja för vi har ju inte betalat något, påmin- ner hon skolinformatören Katarina. Det är först när polisbilen drar på sina blåljus som uppmärksamheten bryts. – Det är svårt att konkurrera mot polisen och brandmännen, berättar Katarina, men det finns faktiskt alltid några i klasserna som vill bli busschaufförer också. Idag får alla provköra bussen, en efter en. Katarina talar med inlevelse om allt som kan hända och hur spännande det är, men en liten kille har bestämt sig för att inte provköra. – Jag ska inte bli busschaufför, viskar han till sin fröken. Han drömmer om att bli gocartförare, för den är mindre än bussen men går mycket fortare, berättar han. Katarina drar på smilbanden, men antar inte utmaningen. Bussen har nått slutstationen och Katarina berömmer sina små resenärer. Utanför står en ny klass fint uppställda på led, och Katarina bjuder entusiastiskt in dem till sin arbetsplats på bussen. Text: CathrineWallenius BarnEts rättiGHEtEr PÅ sl n FNs barnkonvention antogs 1989 och säger att barnets bästa ska vara vägledande i allt beslutsfattande och alla åtgärder som gäller barn. Sverige var ett av de första länderna att skriva under barnkonventionen. n Sedan 2005 jobbar SL aktivtmed FNs barnkonvention genomatt bland annat bjuda in barn under 18 år i samtalsgrupper och lyssna på deras åsikt kring olika frågor inom kollektivtrafiken. n Även så små barn som sexåringar får göra sin röst hörd när SLs skolinformatörer besöker skolor runtom i länet. De pratar då med barnen utifrån deras verklighet och de frågor som påverkar just dessa barn. 11 FOTO: FrEDrIK HJErLINg
Tillsammans i Mälardalen Sida 12
Tillsammans i Mälardalen Sida 13
Tillsammans i Mälardalen Sida 14
Tillsammans i Mälardalen Sida 15
Tillsammans i Mälardalen Sida 16