Tillsammans i Mälardalen 1
Tillsammans i Mälardalen Sida 2
Tillsammans i Mälardalen Sida 3
Tillsammans i Mälardalen Sida 4
Tillsammans i Mälardalen Sida 5
Tillsammans i Mälardalen Sida 6
Tillsammans i Mälardalen Sida 7 KraFtsaMlinGEn GEr
rEsUltat Halvera antalet förseningstimmar i Mälardalen. Det är målet med SJs, SLs och Banverkets gemensamma kraftsam- ling i Stockholm–Mälardalen. Idag har 31 av de 44 åtgärderna genomförts och punktligheten har förbättrats avsevärt. Det finns därmed goda förhoppningar om att målet ska uppnås till hösten 2010. När kraftsamlingen drog igång för knappt två år sedan hade punktligheten under flera års tid blivit allt sämre i Stockholm och Mälardalen. Många resenärer drabbades och situationen började bli ohållbar. Orsaken var det ökade resandet som skapar trängsel på järnvägsspåren. I väntan på de stora och långsiktiga investeringarna – bland annat Citybanan – beslutade Banverket, SJ och SL att samarbeta för att förbättra punktligheten också på kort sikt. Det ledde till en lista med 44 åtgärder och målet var att bocka av samtliga inomtre år. – Vi försöker genomföra de åtgärder som får störst och snabbast effekt på trafiken, förklarar Kenneth Stjerndorff, projektchef för Kraftsamling Stockholm Mälardalen på Banverket. Efter två år syns tydliga resultat. I januari 2007 var förseningarna i SLs pendeltågstrafik 200 timmar. I den senaste mätningen för augusti 2009, är siffran 120 timmar. Motsvarande mätning i SJs regionaltrafik i Mälardalen visar en minskning från 239 timmar till 194 timmar för samma period. För SJ har två områden varit i fokus. Dels att åtgärda den tekniska kvalitén på tågen, dels att se över samarbetet kring trafikplaneringen mellan SJ, SL och Banverket för att bättre klara störningar på Svealandsbanan och Mälarbanan. Bland de åtgärder som inte är klara än finns dubbelspåret och mötesstationen mellan Strängnäs och Södertälje som Banverket för närvarande håller på att bygga. Men också införandet av ett snabbare styrsystem för signaler och växlar på Stockholm central. När dessa är klara kommer trafiken att flyta ännu bättre och förseningstimmarna att minska ytterligare. Text: Pia Runfors Märker du att förseningarna har minskat? Marie Carlsson, Strängnäs: Anna Magnusson, Hallsberg: Andrew Granebo, Örebro: Britt-Marie Möller, Stockholm: 44 åtgärder mot förseningar 4 4 4 4 4 4 4 4 4 – Jadå, det har jag märkt. Jag reser ofta mellan Strängnäs och Örebro i mitt jobb och måste då byta tåg i Arboga. För två, tre år sedan var tågen ofta försenade vilket innebar att jag missande min anslutning. Men det senaste året har tågen alltid varit i tid. – Jag reser ofta mellan Hallsberg och Kumla och där är tågen sällan försenade, vare sig nu eller tidigare. Däremot var förseningar ett problem när jag bodde i Örebro för några år sedan och reste till Strängnäs. Även mellan Örebro och Kumla. – Jag kan inte se någon skillnad. Å andra sidan reser jag inte dagligen. Det enda jag har märkt är en försämring – att det är tajtare mellan bytena när jag reser mellan Örebro och Borås vilket innebär att jag lättare bommar mitt anslutande tåg. – Jag veckopendlar mellan Stockholm och Katrineholm och ser en liten förbättring i punktligheten. Det kommer förhoppningsvis att bli ännu bättre när ombyggnaderna på Svealandsbanan är klara. Däremot är trängseln fortfarande ett stort problem. 4 4 4 4 4 BanVErKEt 1. Spårpatruller som fixar spåren runt Stockholm. 2. Mötesstationer i Barva och grundbo mellan Södertälje och Eskilstuna. 3. Mötesstation i Almenäs mellan Södertälje och Eskilstuna. 4. Förlängning av dubbelspårsträcka mellan Södertälje och Eskilstuna. 5. Mötesstationer mellan Västerhaninge och Nynäshamn. 6. Ett extraspår vid Björnlunda utanför Gnesta. 7. Nya växlar vid Katrineholms station. 8. Byte av växlar söder om Stockholms central. 9. Byte av växlar vid norra delen av Stockholms central. 10. Signaler flyttas vid getingmidjan genom centrala Stockholm. 11. Nytt snabbare styrsystem för signaler och växlar på Stockholms C. 12. Tätare signaler vid Älvsjö station. 13. Tätare signaler vid Knivsta och Flemingsbergs stationer. 14. Tätare signaler vid Karlberg, Sundbyberg, Jakobsberg, Ulriksdal. 15. Signalåtgärder mellan Kungsör och Valskog. 16. Förlängd plattform, tätare signaler och byte av växlar vid Bålsta station och in mot Stockholm. 17. Tåg kan köra in samtidigt från vardera håll på stationen i Norrköping. 18. Tåg kan köra in samtidigt från vardera håll på stationen i Västerås. 19. Höjd hastighet mellan Kallhäll och Karlberg. 20. Banvall över mosse stabiliseras mellan Stockholm och Uppsala. 21. Förstärkt elkraft vid Älvsjö. 22. Byte av bro över Nyköpingsån. 4 4 4 4 4 4 4 4 4 4 sJ 31. SJ fördjupar samarbetet om tidtabellerna med Banverket. 32. Nya rutiner för den dagliga trafikledningen. 33. Inställda avgångar följs upp noggrant. 4 4 4 4 4 4 sl 41. 71 nya pendeltåg till 2008. 42. Ökad kapacitet på depåerna i Älvsjö och Bro. 4 43. Ny depå för nya pendeltåg i Södertälje. 44. All pendeltågspersonal har handdatorer med trafikinformation i realtid. 34. Dubbeldäckarna byggs om för att uppfylla SJs krav. 35. Ytterligare satsning på förebyggande underhåll. 36. SJ startar egen lokförarutbildning. 37. Mer personal på plattformen i högtrafik. 38. All personal specialutbildas i avgångsrutiner. 39. Specialprojekt genomförs för ökad punktlighet på X2000. 40. Lokförare och ombordpersonal utbildas i ”trängselhantering”. 23. Sekundvisare på stationsklockor i Stockholm/Mälardalen. 24. Tågen avgår den tid som står angiven på biljetten. 25. Större tidsluckor mellan tågen på Mälarbanan, järnvägen mot Västerås. 26. Säkring av mark nära järnvägen och avverkning av träd. 27. Bättre text på skyltar på järnvägsstationer i Stockholm/ Mälardalen. 28. Webbkameror på utvalda stationer i Stockholm/Mälardalen. 29. Ny högtalaranläggning vid Stockholms central. 30. Automatiska högtalarutrop av förinspelade budskap.
Tillsammans i Mälardalen Sida 8
Tillsammans i Mälardalen Sida 9
Tillsammans i Mälardalen Sida 10
Tillsammans i Mälardalen Sida 11
Tillsammans i Mälardalen Sida 12
Tillsammans i Mälardalen Sida 13
Tillsammans i Mälardalen Sida 14
Tillsammans i Mälardalen Sida 15
Tillsammans i Mälardalen Sida 16