Tillsammans i Mälardalen 1
Tillsammans i Mälardalen Sida 2 Nyheter Tillsamman
s i Mälardalen tåget – nu och i framtiden! inom kollektivtrafiken står just nu tåget för den största ökningen av antalet resor.Många av demsom tidigare valde bil eller flyg sitter nu i ett tåg. Faktum är att det aldrig tidigare under tågets drygt 150-åriga historia har gjorts såmånga tågresor somidag. detta gäller i hela sverige och inte minst i Mälardalen. det somförbluffar änmer är den höga ökningstakten. På de sex regionala tåglinjerna iMälardalen gjordes 2003 cirka 11,5 miljoner resor i SJs tåg. Trots en lågkonjunktur somborde innebära en stagnation av antalet resor, ser resandet ut att överstiga 14,5 miljoner under 2009. Vi kan alltså se tillbaka på en årlig ökning med en halv miljon nya resor varje år, bara i Mälardalsområdet. Denna exceptionella ökningstakt ställer naturligtvis tuffa krav på tågtrafiken. Både i form av fler fordon, men även i formav fler spår. Det 44-punktsprogram som löpande redovisas i denna tidning har haft en positiv effekt på tågens punktlighet. Det finns dock mycket kvar att göra gällande trafiken, till exempel att löpande öka sittplatskapaciteten. Enkelt uttryckt finns det tre sätt att öka kapaciteten.Man kan bygga tågen högre, man kan bygga tågen längre och man kan köra fler tåg. SJ investerade redan i början av 2000-talet i nya tvåvåningståg, högre kan de knappast bli. Till en viss gräns kan man dock förlänga tågen. Från december kommer SJ till exempel att sätta in längre tåg på sträckan Eskilstuna–Stockholm. Fler tåg under morgon och eftermiddag är däremot intemöjligt idag. Tågen ligger så tätt att minsta störning riskerar att fortplanta sig till andra tåg. Just nu pågår ett antal investeringsarbeten längs Svealandsbanan, vars syfte är att minska risken att ett försenat tåg försenar andra,mötande tåg. Kapaciteten kommer dock inte att förbättras avsevärt innan hela linjen är dubbelspårig. Trevlig läsning! Jan Kyrk VD TiM AB trafik i Mälardalen (tiM) är ett samarbete mellan sJ, länstrafiken Örebro, länstrafiken sörmland, Västmanlands lokaltrafik, sl och Upplands lokaltrafik. tillsammans vill vi förenkla för dig som reser kollektivt i Mälardalen. Med tiM kombinationsbiljett tar du dig enkelt från dörr till dörr oavsett hur många byten eller färdmedel som behövs för att komma fram. Vill du veta mer? läs på www.timinfo.se 2 – snart även som nyhetsbrev i början av december kommer det första numret av tiM:s e-postnyhetsbrev. Nyhetsbrev från Trafik i Mälardalen December 2009 Tågtrafiken mellan Stockholms C och Stockholm Södra avstängd 1-3 maj Från den 1 maj klockan 13.15 till den 3 maj klockan 13.25 är all tågtrafik mellan Stockholms Central och Stockholms Södra avstängd. Detta beror på ett signalarbete som Banverket utför för att ge plats åt fler tåg i den flaskhals tågen måste passera söderut. Ersättningsbussar avgår från Klarabergsviadukten till Stockholms Södra, där tågen sedan avgår som vanligt. Klicka här för mer information. I detta nummer av Tillsammans i Mälardalen : Tågtrafiken mellan Stockholms C och Stockholm Södra avstängd 1-3 maj Påminnelse! SL:s sommartidtabell Uppgradering av SJ:s pendlarautomater i Mälardalen Påminnelse! SL:s sommartidtabell Uppgradering av SJ:s pendlarautomater i Mälardalen Till och med 5 juni 2009 pågår ett arbete med att uppgradera uppkopplingen till SJs pendlarautomater i Mälardalen. Aktuella stationer just nu: Tisdag 2009-05-12 Flemingsberg och Södertälje Syd Onsdag 2009-05-13 Stockholm C (endast några automater påverkas) Torsdag 2009-05-14 Gnesta och Nykvarn Nominera årets Mälardarling Var med och bestäm vem som ska bli årets Mälardarling genom att nominera personer och organisationer som du tycker förtjänar uppmärksamhet för sitt arbete. Påminnelse! SL:s sommartidtabell Från och med söndagen den 1 juni gäller SL:s sommartidtabell. Läs mer här. Nominera här! TiM tar dig till sommarens lopp i Mälardalen! Precis som denna tidning kommer nyhetsbrevet att heta Tillsammans i Mälardalen. – Vi funderade ett tag på att hitta ett annat namn, Känner du någon som vill ha Tillsammans i Mälardalen? Skicka till en vän! TiM tar dig till sommarens lopp i Mälardalen! Våren är här och med den massor av långlopp! Runt om i Mälardalen arrangeras bland annat sju upplagor av Vårruset, en uppsjö av maror och halvmaror, samt ett stort antal millopp. Till så gott som alla loppen går det alldeles utmärkt att åka med SJ och Länstrafikbolagen. Detta vill vi på Trafik i Mälardalen uppmärksamma - därför har vi tagit fram långlopps-linjekartan... Åk med oss till sommarens lopp i Mälardalen! Ska du semestra i Mälardalen i sommar? Nej Ja 52 personer svarade på frågan på www.timinfo.se under v. 20 Vill du inte längre prenumerera på Tillsammans Mälardalen? Klicka här eller på kartan för att se den större Avregistrera mig! men komganska snart framtill att ordet tillsammans kan ha dubbla betydelser. Dels attmänniskorna som vi lyfter fram i tidningen reser tillsammans, dels att trafikbolagen i Stockholm–Mälardalen jobbar tillsammans för ett gränslöst resande, säger Klas Bringert, TiM-koordinator. Nyhetsbrevet kommer att vara ett komplement till tidningen och fokusera på snabba nyheter. Det ges ut sex gånger per år och målet är att värva 10 000 prenumeranter under våren 2010. Konceptet är framtaget av Emma Olofsson och Helene Backman, tidigare studenter inom informationsdesign vid Mälardalens högskola. teckna din prenumeration på: www.timinfo.se /nyhetsbrev ny biljett Västerås-Uppsala Från ochmedmitten av oktober blir det ännu mer förmånligt att resa med tiM kombinationsbiljett mellan Västerås och Uppsala. Många kunder har efterfrågat större flexibilitet och nu har TiM-bolagen hittat en gemensam biljettlösning för alla som vill kunna välja fritt mellan tåg och bussar på sträckan. – Kombinationsbiljetten somvi nu lanserar gäller både på SJs tåg Västerås– Uppsala via Sala, på tågen Västerås– Enköping, samt på ULs bussar Enköping– Uppsala. För cirka 200 kronor extra ingår även ULs expressbussarmellan Västerås och Uppsala, berättar ULs försäljningschef Nikodemus Kyhlén. tillsammans i Mälardalen utges av tiM. spridningsområde: Mälardalen ansvarig utgivare: Jan Kyrk, vd@timinfo.se Kontaktperson: Klas Bringert, koordinator@timinfo.se Produktion: Publik Grafisk form: Jamendåså tryck: ljungbergs tryckeri Priset för TiM kombinationsbiljett med obegränsat resande i 30 dagar är 3 830 kronor för alla tåg Västerås–Sala– Uppsala och Västerås–Enköping, samt byte till buss i Enköping. För 4 032 kronor ingår även ULs expressbussar mellan Västerås och Uppsala. SALA ENKÖPING Bild sidan ett: Fredrik Hjerling redaktionsadress: tiM aB, c/o sJ aB affärsutveckling 105 50 stockholm telefon: 010-751 59 18, Kundtjänst: 0771-846 846 Webbplats: www.timinfo.se alla reportageresor har gjorts med kollektivtrafik. Nyheter Tillsammans i Mälardalen tåget – nu och i framtiden! inom kollektivtrafiken står just nu tåget för den största ökningen av antalet resor.Många av demsom tidigare valde bil eller flyg sitter nu i ett tåg. Faktum är att det aldrig tidigare under tågets drygt 150-åriga historia har gjorts såmånga tågresor somidag. detta gäller i hela sverige och inte minst i Mälardalen. det somförbluffar änmer är den höga ökningstakten. På de sex regionala tåglinjerna iMälardalen gjordes 2003 cirka 11,5 miljoner resor i SJs tåg. Trots en lågkonjunktur somborde innebära en stagnation av antalet resor, ser resandet ut att överstiga 14,5 miljoner under 2009. Vi kan alltså se tillbaka på en årlig ökning med en halv miljon nya resor varje år, bara i Mälardalsområdet. Denna exceptionella ökningstakt ställer naturligtvis tuffa krav på tågtrafiken. Både i form av fler fordon, men även i formav fler spår. Det 44-punktsprogram som löpande redovisas i denna tidning har haft en positiv effekt på tågens punktlighet. Det finns dock mycket kvar att göra gällande trafiken, till exempel att löpande öka sittplatskapaciteten. Enkelt uttryckt finns det tre sätt att öka kapaciteten.Man kan bygga tågen högre, man kan bygga tågen längre och man kan köra fler tåg. SJ investerade redan i början av 2000-talet i nya tvåvåningståg, högre kan de knappast bli. Till en viss gräns kan man dock förlänga tågen. Från december kommer SJ till exempel att sätta in längre tåg på sträckan Eskilstuna–Stockholm. Fler tåg under morgon och eftermiddag är däremot intemöjligt idag. Tågen ligger så tätt att minsta störning riskerar att fortplanta sig till andra tåg. Just nu pågår ett antal investeringsarbeten längs Svealandsbanan, vars syfte är att minska risken att ett försenat tåg försenar andra,mötande tåg. Kapaciteten kommer dock inte att förbättras avsevärt innan hela linjen är dubbelspårig. Trevlig läsning! Jan Kyrk VD TiM AB trafik i Mälardalen (tiM) är ett samarbete mellan sJ, länstrafiken Örebro, länstrafiken sörmland, Västmanlands lokaltrafik, sl och Upplands lokaltrafik. tillsammans vill vi förenkla för dig som reser kollektivt i Mälardalen. Med tiM kombinationsbiljett tar du dig enkelt från dörr till dörr oavsett hur många byten eller färdmedel som behövs för att komma fram. Vill du veta mer? läs på www.timinfo.se 2 – snart även som nyhetsbrev i början av december kommer det första numret av tiM:s e-postnyhetsbrev. Nyhetsbrev från Trafik i Mälardalen December 2009 Tågtrafiken mellan Stockholms C och Stockholm Södra avstängd 1-3 maj Från den 1 maj klockan 13.15 till den 3 maj klockan 13.25 är all tågtrafik mellan Stockholms Central och Stockholms Södra avstängd. Detta beror på ett signalarbete som Banverket utför för att ge plats åt fler tåg i den flaskhals tågen måste passera söderut. Ersättningsbussar avgår från Klarabergsviadukten till Stockholms Södra, där tågen sedan avgår som vanligt. Klicka här för mer information. I detta nummer av Tillsammans i Mälardalen : Tågtrafiken mellan Stockholms C och Stockholm Södra avstängd 1-3 maj Påminnelse! SL:s sommartidtabell Uppgradering av SJ:s pendlarautomater i Mälardalen Påminnelse! SL:s sommartidtabell Uppgradering av SJ:s pendlarautomater i Mälardalen Till och med 5 juni 2009 pågår ett arbete med att uppgradera uppkopplingen till SJs pendlarautomater i Mälardalen. Aktuella stationer just nu: Tisdag 2009-05-12 Flemingsberg och Södertälje Syd Onsdag 2009-05-13 Stockholm C (endast några automater påverkas) Torsdag 2009-05-14 Gnesta och Nykvarn Nominera årets Mälardarling Var med och bestäm vem som ska bli årets Mälardarling genom att nominera personer och organisationer som du tycker förtjänar uppmärksamhet för sitt arbete. Påminnelse! SL:s sommartidtabell Från och med söndagen den 1 juni gäller SL:s sommartidtabell. Läs mer här. Nominera här! TiM tar dig till sommarens lopp i Mälardalen! Precis som denna tidning kommer nyhetsbrevet att heta Tillsammans i Mälardalen. – Vi funderade ett tag på att hitta ett annat namn, Känner du någon som vill ha Tillsammans i Mälardalen? Skicka till en vän! TiM tar dig till sommarens lopp i Mälardalen! Våren är här och med den massor av långlopp! Runt om i Mälardalen arrangeras bland annat sju upplagor av Vårruset, en uppsjö av maror och halvmaror, samt ett stort antal millopp. Till så gott som alla loppen går det alldeles utmärkt att åka med SJ och Länstrafikbolagen. Detta vill vi på Trafik i Mälardalen uppmärksamma - därför har vi tagit fram långlopps-linjekartan... Åk med oss till sommarens lopp i Mälardalen! Ska du semestra i Mälardalen i sommar? Nej Ja 52 personer svarade på frågan på www.timinfo.se under v. 20 Vill du inte längre prenumerera på Tillsammans Mälardalen? Klicka här eller på kartan för att se den större Avregistrera mig! men komganska snart framtill att ordet tillsammans kan ha dubbla betydelser. Dels attmänniskorna som vi lyfter fram i tidningen reser tillsammans, dels att trafikbolagen i Stockholm–Mälardalen jobbar tillsammans för ett gränslöst resande, säger Klas Bringert, TiM-koordinator. Nyhetsbrevet kommer att vara ett komplement till tidningen och fokusera på snabba nyheter. Det ges ut sex gånger per år och målet är att värva 10 000 prenumeranter under våren 2010. Konceptet är framtaget av Emma Olofsson och Helene Backman, tidigare studenter inom informationsdesign vid Mälardalens högskola. teckna din prenumeration på: www.timinfo.se /nyhetsbrev ny biljett Västerås-Uppsala Från ochmedmitten av oktober blir det ännu mer förmånligt att resa med tiM kombinationsbiljett mellan Västerås och Uppsala. Många kunder har efterfrågat större flexibilitet och nu har TiM-bolagen hittat en gemensam biljettlösning för alla som vill kunna välja fritt mellan tåg och bussar på sträckan. – Kombinationsbiljetten somvi nu lanserar gäller både på SJs tåg Västerås– Uppsala via Sala, på tågen Västerås– Enköping, samt på ULs bussar Enköping– Uppsala. För cirka 200 kronor extra ingår även ULs expressbussarmellan Västerås och Uppsala, berättar ULs försäljningschef Nikodemus Kyhlén. tillsammans i Mälardalen utges av tiM. spridningsområde: Mälardalen ansvarig utgivare: Jan Kyrk, vd@timinfo.se Kontaktperson: Klas Bringert, koordinator@timinfo.se Produktion: Publik Grafisk form: Jamendåså tryck: ljungbergs tryckeri Priset för TiM kombinationsbiljett med obegränsat resande i 30 dagar är 3 830 kronor för alla tåg Västerås–Sala– Uppsala och Västerås–Enköping, samt byte till buss i Enköping. För 4 032 kronor ingår även ULs expressbussar mellan Västerås och Uppsala. SALA ENKÖPING Bild sidan ett: Fredrik Hjerling redaktionsadress: tiM aB, c/o sJ aB affärsutveckling 105 50 stockholm telefon: 010-751 59 18, Kundtjänst: 0771-846 846 Webbplats: www.timinfo.se alla reportageresor har gjorts med kollektivtrafik.
Tillsammans i Mälardalen Sida 3
Tillsammans i Mälardalen Sida 4
Tillsammans i Mälardalen Sida 5
Tillsammans i Mälardalen Sida 6
Tillsammans i Mälardalen Sida 7
Tillsammans i Mälardalen Sida 8
Tillsammans i Mälardalen Sida 9
Tillsammans i Mälardalen Sida 10
Tillsammans i Mälardalen Sida 11
Tillsammans i Mälardalen Sida 12
Tillsammans i Mälardalen Sida 13
Tillsammans i Mälardalen Sida 14
Tillsammans i Mälardalen Sida 15
Tillsammans i Mälardalen Sida 16