Tillsammans i Mälardalen 1
Tillsammans i Mälardalen Sida 2
Tillsammans i Mälardalen Sida 3
Tillsammans i Mälardalen Sida 4
Tillsammans i Mälardalen Sida 5
Tillsammans i Mälardalen Sida 6
Tillsammans i Mälardalen Sida 7
Tillsammans i Mälardalen Sida 8
Tillsammans i Mälardalen Sida 9
Tillsammans i Mälardalen Sida 10
Tillsammans i Mälardalen Sida 11
Tillsammans i Mälardalen Sida 12
Tillsammans i Mälardalen Sida 13
Tillsammans i Mälardalen Sida 14 Ännu mera raps i
nära två år har två av Uls arlandabussar på försök kört med raps i tanken. Projektet har varit så lyckat att de två rapsbussarna nu har blivit fyra. – rapsbussarna får idel lovord – såväl av förare och personal på verkstäder som av resenärer, säger ylva cohn, miljöansvarig på Ul. Hösten 2007 ringde lantbrukaren på Brunnsholms säteri utanför Enköping till UL och frågade om de ville titta på gårdens nya anläggning för produktion av rapsbränsle. Bara ett par månader senare tankades de första två bussarna fulla med rapsbränsle, rME, och började rulla mellan Enköping och Arlanda. – En av de stora fördelarna med rapsbränslet är att det kan användas i en vanlig dieselbuss. Man gör bara rent bränslesystemet från diesel, sedan är det bara att tuta och köra. Med andra ord behöver man inte göra stora investeringar för att komma igång. – Vi slipper även fasa ut bussar i förtid, om vi skulle gå över till rapsbränsle i större skala. – rapsbränslet är dessutom billigare än eta- nol, som görs av sockerbetor från Brasilien. rapsen odlas ju lokalt med korta transporter. lokalt kretslopp Kretsloppet är verkligen lokalt i och med att rapsbränslet även produceras lokalt och sedan tankas och används lokalt. Enligt Institutet för livsmedel och bioteknik i göteborg sjunker också de totala utsläppen av växthusgaser med två tredjedelar jämfört med användning av diesel. Det finns ytterligare en liten miljövinst. När Brunnsholms säteri tillverkar rapsdiesel skapas en biprodukt som heter rapskaka, ett proteinfodermedel som utfodras till kor och grisar. Det ersätter sojamjölet som annars köps från Brasilien. På så sätt minskar vi importen av soja och belastar inte regnskogen där. Text: Pia runfors raPsBränslE = rME n rME betyder rapsmetyl-ester och är ett annat namn för rapsbränsle. Det tillverkas av oljan som pressas ur rapsväxtens små frön. nytt och fräscht i resebutikerna i slutet av september nyinvigdes sJ resebutik i Eskilstuna. tidigare under året har också butiken i Västerås fått ett nytt koncept och näst på tur står bland annat Uppsala under 2010. Det nya konceptet innebär en öppnare butik där resenärerna och reseupplevelsen står i centrum. – Våra besökare ska inspireras till reseupplevelser. Ett stort reseutbud visas på rörlig bildskärm och vår personal kan röra sig bland resenärerna i butiken och erbjuder personlig service, säger Maria Cederberg, chef för SJs manuella försäljningskanaler. Förebilder för det nya butikskonceptet är bland annat Apotekets och Systembolagets förvandling till mera kundnära och öppna butiker med personlig service. SJ har även inspirerats av Apples butik i London. resebutiken i Eskilstuna har fem anställda som varje år får besök av drygt 120 000 kunder. cash is not king snart är kontanter ett minne blott inom all kollektivtrafik i Mälardalen. därmed ökar säkerheten för personalen samtidigt som påstigningen blir snabbare och smidigare. Först ut var Storstockholms Lokaltrafik, SL, som spolade kontanterna redan 2007. Nu följer övriga län efter. Under året tas kontanterna bort från både stads- och landsbygdstrafiken i hela Västmanland och Sörmland och till årsskiftet ska de vara helt borta. UL kommer att slopa kontanterna stegvis fram till sommaren 2011. 14 logga in och kolla ditt saldo Från och med slutet av oktober kan du som är medlem i sJ Prio logga in på Min sida på sj.se och ta reda på hur många dagar, resor eller kronor du har kvar på ditt sJ Pendlarkort. Denna information har tidigare bara varit tillgänglig genom kontoutdrag från de blåa automaterna eller hos TiMombuden. Nu kan du själv logga in och hålla koll på ditt saldo. Är du inte redan medlem i SJ Prio kan du bli det på: www.sj.se/sjprio. Väl inloggad anger du bara ditt kortnummer för att registrera ditt SJ Pendlarkort och komma åt kontoutdraget. > FOTO: PEr NOréN Ännu mera raps i nära två år har två av Uls arlandabussar på försök kört med raps i tanken. Projektet har varit så lyckat att de två rapsbussarna nu har blivit fyra. – rapsbussarna får idel lovord – såväl av förare och personal på verkstäder som av resenärer, säger ylva cohn, miljöansvarig på Ul. Hösten 2007 ringde lantbrukaren på Brunnsholms säteri utanför Enköping till UL och frågade om de ville titta på gårdens nya anläggning för produktion av rapsbränsle. Bara ett par månader senare tankades de första två bussarna fulla med rapsbränsle, rME, och började rulla mellan Enköping och Arlanda. – En av de stora fördelarna med rapsbränslet är att det kan användas i en vanlig dieselbuss. Man gör bara rent bränslesystemet från diesel, sedan är det bara att tuta och köra. Med andra ord behöver man inte göra stora investeringar för att komma igång. – Vi slipper även fasa ut bussar i förtid, om vi skulle gå över till rapsbränsle i större skala. – rapsbränslet är dessutom billigare än eta- nol, som görs av sockerbetor från Brasilien. rapsen odlas ju lokalt med korta transporter. lokalt kretslopp Kretsloppet är verkligen lokalt i och med att rapsbränslet även produceras lokalt och sedan tankas och används lokalt. Enligt Institutet för livsmedel och bioteknik i göteborg sjunker också de totala utsläppen av växthusgaser med två tredjedelar jämfört med användning av diesel. Det finns ytterligare en liten miljövinst. När Brunnsholms säteri tillverkar rapsdiesel skapas en biprodukt som heter rapskaka, ett proteinfodermedel som utfodras till kor och grisar. Det ersätter sojamjölet som annars köps från Brasilien. På så sätt minskar vi importen av soja och belastar inte regnskogen där. Text: Pia runfors raPsBränslE = rME n rME betyder rapsmetyl-ester och är ett annat namn för rapsbränsle. Det tillverkas av oljan som pressas ur rapsväxtens små frön. nytt och fräscht i resebutikerna i slutet av september nyinvigdes sJ resebutik i Eskilstuna. tidigare under året har också butiken i Västerås fått ett nytt koncept och näst på tur står bland annat Uppsala under 2010. Det nya konceptet innebär en öppnare butik där resenärerna och reseupplevelsen står i centrum. – Våra besökare ska inspireras till reseupplevelser. Ett stort reseutbud visas på rörlig bildskärm och vår personal kan röra sig bland resenärerna i butiken och erbjuder personlig service, säger Maria Cederberg, chef för SJs manuella försäljningskanaler. Förebilder för det nya butikskonceptet är bland annat Apotekets och Systembolagets förvandling till mera kundnära och öppna butiker med personlig service. SJ har även inspirerats av Apples butik i London. resebutiken i Eskilstuna har fem anställda som varje år får besök av drygt 120 000 kunder. cash is not king snart är kontanter ett minne blott inom all kollektivtrafik i Mälardalen. därmed ökar säkerheten för personalen samtidigt som påstigningen blir snabbare och smidigare. Först ut var Storstockholms Lokaltrafik, SL, som spolade kontanterna redan 2007. Nu följer övriga län efter. Under året tas kontanterna bort från både stads- och landsbygdstrafiken i hela Västmanland och Sörmland och till årsskiftet ska de vara helt borta. UL kommer att slopa kontanterna stegvis fram till sommaren 2011. 14 logga in och kolla ditt saldo Från och med slutet av oktober kan du som är medlem i sJ Prio logga in på Min sida på sj.se och ta reda på hur många dagar, resor eller kronor du har kvar på ditt sJ Pendlarkort. Denna information har tidigare bara varit tillgänglig genom kontoutdrag från de blåa automaterna eller hos TiMombuden. Nu kan du själv logga in och hålla koll på ditt saldo. Är du inte redan medlem i SJ Prio kan du bli det på: www.sj.se/sjprio. Väl inloggad anger du bara ditt kortnummer för att registrera ditt SJ Pendlarkort och komma åt kontoutdraget. > FOTO: PEr NOréN
Tillsammans i Mälardalen Sida 15
Tillsammans i Mälardalen Sida 16