Piraja 1
ÅRETS UNGA FÖRETAGARE ALLA DE UNGA OCH FRAMGÅNGSR
IKA entreprenörer som nominerades till utmärkelsen Årets Unga Företagare 2019 är framgångsrika inom områden som transport, extensions, sociala medier, ridkläder och leveranser. Den 11 oktober avgjordes det vem som blev Årets Unga Företagare i Stockholms stadshus under galan Årets Företagare 2019. – Sveriges framtid vilar på dagens unga och särskilt de unga som sprudlar av företagsamhet. Det är företagsamheten som fört Sverige till det fantastiska dagsläget, men det är upp till dagens unga att avgöra framtiden. Vi vet att entreprenörskap är grovt smittsamt – för att få fler unga att vilja satsa på företagande så är det särskilt viktigt att lyfta fram de förebilder som finns. Därför är priset till årets unga företagare oerhört viktigt, säger Günther Mårder, vd för Företagarna. Utmärkelsen Årets Unga Företagare i Sverige delas ut till en företagare under 35 år som är en förebild för andra, driver ett framgångsrikt företag och som under året utfört en prestation utöver det vanliga. OCH – ÅRETS VINNARE BLEV SKÖNHETSENTREPRENÖREN LOUISE SKÖLD Utmärkelsen Årets Unga Företagare 2019 gick till Louise Sköld från Västerås. Hon är entreprenören som tog löshårsmärket Hairtalk till Sverige och har på fem år nått en oerhörd ekonomisk framgång och samtidigt blivit en viktig förebild. - Jag är helt chokad. Jag vet hur mycket man kämpar när man driver företag. Att få det här priset är väldigt stort, sade Louise Sköld från scen när hon mottog priset från Prins Daniel. Juryns motivering löd: Med förmågan att vända en stor motgång till sin största styrka har företagaren lyckats bryta mark i en konkurrensutsatt bransch och krossa allt motstånd. Ett stjärnskott som inte bara tagit juryn med storm – utan också fått omsättningen att rusa i höjden. – Pristagaren inspirerar genom sitt företagande och tar ett stort ansvar för att få en ny ung generation att se tjusningen med företagandet. Hon gör lysande affärer baserat på sin stora passion. En perfekt grund för ett framgångsrikt företagande, kommenterar Günther Mårder. LOUISE SKÖLD DRABBADES av sjukdomen Alopecia när hon arbetade som frisör och bestämde sig då för att hon vill göra skillnad för andra kvinnor som drabbats av håravfall. Hon startade företaget i ett pingisrum hos några vänner i Västerås för fem år sedan. För några veckor sedan invigde de ett nytt showroom på Karlavägen i Stockholm. Nu omsätter Hairtalk 60 miljoner kronor och sysselsätter 27 medarbetare. – Att som ung kvinna höra att du inte kommer lyckas blev en motivationsfaktor för mig. Jag vill inspirera fler till att våga starta företag. Ta plats och äg din roll är min uppmaning till alla som funderar på att starta. Prestigelöshet tror hon är nyckeln till framgången. – Om någon är sjuk på lagret åker jag dit och hjälper till. Man gör det som behövs för att företaget ska lyckas och kunderna ska bli nöjda. HON BELÖNAS BLAND ANNAT med en prischeck på 50 000 kronor från prispartnern Almi Företagspartner. Årets Unga Företagare 2019 1. Louise Sköld, Hairtalk, Västmanland. 2. Fredrik Edeland, Express Delivery Sweden, Västra Götaland. 3. Johanna Ingelsson, Equestrian, Stockholm. Vi han tyvärr inte få tag i Fredrik innan tryck för Piraja men vi grattar honom till sin andraplats. Eller snarare vinstplatsen – alla är klara vinnare en sådan här tävling. Ω NR 4 - 2019 33