Piraja 1
ΩFÖRETAG ÅRETS UNGA FÖRETAGARE Var hittar du/ni i
nspiration för hur ni tänker nytt när det gäller både produktion och design? Överallt! Från andra sporter, mode, väder. För oss är det väldigt viktigt med hållbarhetstänk och materialval i våra kläder. Våra kläder är till exempel tillverkade med en speciell metod som gör att de inte behöver tvättas lika ofta som andra träningskläder vilket är ett sätt att få konsumenterna bli mer miljövänliga. Man tvättar oftast inte kläder för att de är smutsiga utan för att de luktar illa. Ju oftare man tvättar ett klädesplagg desto snabbare slits det och så slänger man och köper nytt, vilket inte alls är hållbart. Metoden som används för att minimera användning av tvättmaskin kommer från att kaffedoft neutraliserar luktsinnet. Därför har det tygföretag Equestrian Stockholm arbetar med startat ett samarbete med bland annat Starbucks, som ger bort sin kaffesump till klädproduktionen. Sumpen värms upp och vävs in i tygets trådar och på det sättet tar det längre tid innan ridkläderna börjar lukta och man behöver inte tvätta kläderna i onödan, pga att de faktiskt inte är smutsiga – de luktar bara häst. JOHANNA INGELSSON EQUESTRIAN Grattis Johanna, du har nyligen vunnit tredjepris som Årets Unga Företagare i Sverige 2019. Ditt ridintresse startade redan som sex-åring och har hållit i sig sedan dess. Idén om att starta ett varumärke - berätta om vägen till att det blev ett företag. —Drömmen ändrades från att velat bli ryttare till att starta ett eget ridklädesmärke. Det fanns inget ridklädesmärke som tilltalade mig som målgrupp och heller inget med ett ecotänk. Efter gymnasiet gick jag en 2- årig YH utbildning – som var väldigt bra. Jag startade sen lite smått Equestrian Stockholm i en källarlokal med lager i mitt vardagsrum. Utan någon som helst erfarenhet av inköp, marknadsföring eller ekonomi gav jag mig ut i världen på jakt efter 34 NR 4 - 2019 våra första leverantörer. Trots många motgångar och hårda lärdomar längst vägen har jag alltid envist kämpat mig framåt. Jag har vigt mitt liv åt ES och fått offra väldigt mycket men kan nu stolt se ett fantastiskt företag som bara är i början av sin resa. Det är värt precis allt jag gjort. Största motgången under ”resan”? Man stöter ju på problem jämt som företagare. Problemen ändras bara och tar nya former ju mer man växer som företag. Problem är faktiskt en del av företagandet men det viktiga är hur man löser dem och vad man kan dra för lärdom i situationerna. Så svaret på frågan - än så länge har jag inte mött ett större problem än vad jag och mitt team lyckats lösa. Vi är ett väldigt nyskapande företag. Idag finns era produkter i mer än 20 olika länder och hos hundratal återförsäljare - var säljer Equestrian bäst? Just nu säljer ES i en mängd länder alltifrån Norra Finland till Australien och Sydafrika. ES är störst just nu i Sverige och Tyskland men Holland, England och USA ökar kraftigt. Vilken linje gick du i gymnasiet? Jag gick samhälle inriktning idrott – ridning, Walters gymnasium Haninge utanför Stockholm. Yrkeshögskola därefter – vilken inriktning? Ledare inom detaljhandel Vad händer 2020? Inför 2020 kommer det lanseras en mängd nya spännande produkter och kollektioner. Fortsätta utveckla vår e-handel, öka antalet återförsäljare och sociala medier. Instagram #esstockholm