Nöjesnytt Helsingborg 1
större delen av sin tid på jorden. Vidare så skul
le jag säga att lord Buddhas kompletta liv skiljer sig från livet i skogstraditionen. Jag anser att skogsmunkar och skogsnunnor idag i Asien lever nästan helt isolerade i skogen. De samverkar inte speciellt mycket med folk från livet utanför. Lord Buddha rörde sig fritt ibland folk som livsguide under större delen av sitt liv. Så huvuddelen av hans liv levde han inte såsom de som lever i skogstraditionen. Om du skulle råda en ungdom att bli aktiv buddhist idag. Vad tycker du är det finaste med att följa just theravada-buddhismens visdom? - Theravada grenen är den äldsta och ursprungliga varianten av buddhismen, tillsammans med tre andra varianter, vill jag hävda som buddhistmunk säger Bhante. Theravada har även de fundamentala delarna gemensamt med de andra tre ursprungliga grenarna inom filosofin. Det innebär i huvudsak ett val där man aktivt väljer att agera för att leva ett liv i balans med gott samvete, god medkänsla och ett rättvist agerande. Lärdomen kommer ur den buddhistiska visheten och livsstilen ger ett mer okomplicerat leverne. Oavsett vilken gren man väljer inom de ursprungliga delar så lär man sig det vackra med avseende på den fina vägen för god medkänsla, kärlek och omtanke, lycka och sunt samvete. Om man vill ha en lycklig livsstil så ska man försöka att finna den inom sig själv. Materialistisk tillfredställelse och nöjen ger tomhet. Det kan man se nu när pandemin nu spritt sig runt omkring oss. Lycklig blir man bäst genom att hitta den inom sig. Det är vad theravada-grenen och de tre liknande varianterna av buddhismen kan ge dem som väljer att följa, studera och förstå filosofin. Det skänker folk mer frihet och att de får folk känna sig lyckligare. Du har rest en del som munk. Hur upplever du att ungdomar fungerar som aktiva buddhister i Asien och Europa? Finns de likheter i deras sätt att leva? Finns det olikheter? - Det är stora kulturella skillnader mellan dessa två olika grupper av buddhister med avseende på deras livsstilar, svarar Bhante. I Asien växer man upp och lever väldigt länge nära den familj som man föds i. Det kräver också att man visar hög respekt för äldre, lärare och föräldrar. Man även lyssnar och respekterar auktoritära och äldre mycket mer där. De unga buddhisterna i Europa lever inte så. Där lever unga mer självständigt och är mer öppna. Man väljer sin egen livsstil och man följer i huvudsak inte andras livsstilar eller lyssnar helt och hållet på andra för det är inte något som krävs av dig. I Asien måste man, upp till en viss ålder, lyssna och följa seder och bruk i enlighet med det mönster som familjerna valt åt dig. Jag ser faktiskt inga stora likheter mellan grupperna i levnadssätten. Jag upplever vidare inte att läromästarna i Europa vill kräva den strikta disciplinen och de strikta rutinerna som annars gäller i Asien. Jag gissar att de är rädda för att förlora sina unga följare, eller unga studenter, om de väljer den vägen i sitt utövande. Det gör att man kanske har valt att vara mer anpassade i förmedlingen av läran i Europa. Du har nyligen startat en studio. Den har kopplingar till buddhismen, hälsa och livsstil. På vilket sätt är de ämnena förenade och integrerade i aktiviteterna inom din verksamhet? - Från att ha verkat som buddhistmunk i över 25 år har jag lärt mig mycket om den buddhistiska filosofin och om de alternativa healingmetoderna, responderar Bhante. I våra Asiatiska tekniker som används för att förbättra hälsan betraktar man psyket och kroppen som en sammansatt enhet och därför var det en dröm för mig att starta en studio här där jag kan hjälpa folk med behandlingar så de kan läka få sin kropp och själ. Min studio är ingen samlingslokal eftersom den inte klassas som ett tempel, enligt svenska regler, och därför har jag valt att ha den enbart som en studio för aktiviteter vars syfte är att hjälpa folk med att befrämja sin hälsa. Du kan inte läka kroppen om du inte först skapa förutsättningar för att lätta på de psykologiska problemen. Det är något som jag jobbar mycket med här. Jag håller övningar i meditation och där jag följer folkhälsomyndighetens instruktioner. Jag försöker att hålla tre lunchmeditationer per vecka, kvällsgruppmeditationer och helgmeditationer så gott det går under pandemin. För att guida folk mer mentala verktyg så genomför jag då och då föreläsningar om Dharma och buddhistisk filosofi tillsammans med diskussioner. Att lära sig om handlingar för att kunna balansera psyket är ju den huvudsakliga grunden i den buddhistiska läran. Det är så jag försöker att hjälpa folk med att generellt lösa sina psykologiska problem. Jag läste exempelvis i lokaltidningen att över 10 procent av befolkningen äter piller. Jag är inte emot att folk äter piller, men jag tror på att det går att lösa med andra metoder. Det är just det jag aktivt jobbar med här när jag lär ut buddistisk filosofi och psykologi. Jag presenterar istället psykologiska strategier som är hämtade ur visdomen i buddhismen än just användandet av piller. Mitt syfte med det är att kunna förbättra den mentala hälsan hos svenskar utan att de ska behöva tvingas till att ta mediciner. Jag behandlar även såsom avancerad psykoterapeut individer för deras fysiska hälsoproblem kopplat till smärta med metoder som exempelvis akupunktur och pranic healing. Det är de färdigheter som jag praktiserar fullt ut här och med målet att få svenskarna att må bättre. Det finns en viss andlighet i Sverige. Intresset för buddhismen är mer aktuellt än någonsin idag än tidigare. Varför tror du att svenska ungdomar (och vuxna) allt mer väljer att leva efter den buddhistiska filosofin? - Den buddhistiska filosofin är helt och hållet baserat på psyket, berättar Bhante. Eller jag skulle vilja säga de olika mentala nivåerna för psyket. Så att välja att följa läran är den bästa vägen för mental balans och lycka i livet. Det är därför buddhismen attraherar så många nya följare. Om du vill finna en djupare förståelse för dig själv så är det den ultimata vägen men du måste studera filosofin, lära dig insikterna kring visdomen och träna upp ditt mindset och öva på teknikerna som finns i läran om och om igen för att kunna nå framgång. Om du ger mycket utrymme för det göra det i ditt liv så kommer du att finna din harmoni och bli mycket lyckligare. Det finns inga hemligheter här. Vanliga utövare och jag som munk praktiserar buddhismen på precis samma sätt och läran är helt öppen för vem som vill följa den och vill må bra. Det finns inget förbjudet innehåll som folk inte kan få diskutera. Det är en vidöppen filosofi och en lära för alla som vill söka den. nöjesnytt | 13 foto: TV3/Viaplay/ Ewa Marie Rundquist