Nöjesnytt Helsingborg 1
tomhet i det. Ett annat exempel är en son som til
lhör en av Malaysias rikaste familjer. Han blev munk i 20 års åldern efter att ha avslutat sina Oxfordstudier. Även han fann en mer djupare mening genom att leva med buddhismen som livsstil. Som son till en biljonär och prinsessa hade han tillgång till all den materialistiska komforten och tillfredsställelse i olika former. Men när han blev buddhistmunk kom även han till insikt om att det fanns ingen djupare mening i det. Det är ett tomt liv. Lyckan finns i att fördjupa sig i läran och tillämpa buddhismen som livsstil. Nu har det gått 25 år och trots det så lever han än idag som munk. Livet blev mer meningsfullt med ett närmande till buddhismen. Brist på närvaro och insikter om vad som ger lycka gör att folk istället jagar kickar och materialistiska tillfredställelser. Har man inte en aktiv medvetenhet närvarande inom sig blir livet väldigt tomt och i stället uppfyllt av ett fokus inriktat på en ständig jakt efter kortsiktiga lösningar. Det är huvudorsaken till att vi måste fokusera på att vårda vår mentala hälsa och balans anser jag, säger Bhante. En munk kan ha rollen som en lärare i visdom. Vilken är den roligast frågan du fått? - Det hände här i Sverige, berättar Bhante. Jag besökte mångreligiösa föreningen i Helsingborg, en förening som arbetar för fred och sammanhållning. Jag var inbjuden av en gymnasieskola vid ett tillfälle. Vi fick några frågorna att förbereda i förväg. En fråga handlade om varför ska man leva i monogami när man kan välja att leva polyamouröst och om det är tillåtet för en aktiv buddhist. Alla söker lycka. Frågan speglar att vissa unga söker lyckan i någon form av yttre skönhet och en tillfredställelse utifrån. De blir nedstämda när de inte får tillgång till det. Det är en intressant fråga för den belyser ett av de ungas stora problem i samhället idag, tycker jag. Ett problem som behöver lösas och det kan bara komma via harmoni och balans inifrån. Som praktiserande alternativ terapeut, hur tillämpar du det i din studio för att hjälpa folk med att förbättra sin försämrade hälsa eller för att lindra deras besvär? - I studion använder jag de alternativa tekniker som jag har utbildats i och praktiserat i Asien, berättar Bhante. Jag kombinerar lösningar där både psyket och kroppen behandlas tillsammans, vilket leder till att de som besöker min mottagning ofta får mindfullness-träning tillsammans med kroppsbehandlingarna till exempel via min kunskap 16 | nöjesnytt om akupunkter och energi-healing eller om det så önskar fokus enbart på mental balans med förmedling av mina tekniker för avslappning och sinnesro. Du bär kåpan enligt traditionen som munk. Hur upplever du att folk reagerar på det när du rör dig i samhället? Positivt/negativt? Berätta. - I huvudsak får jag positiva reaktioner, berättar Bhante. Då och då får jag intressanta och roliga reaktioner också. Ett exempel på det är när jag skulle ta en plats på bussen när det var fullt med folk ombord. En pojke trängde sig förbi mig och då sa hans mamma att pojken skulle släppa fram kvinnan som han har framför sig för hon behövde få sitta. Hon tolkade felaktigt min kåpa som en klänning kallade därför mig för kvinna. Hon skämdes jättemycket efteråt och bad så hemskt mycket om ursäkt innan de steg av. En annan gång var det en kille som tittade på mig i en situation, med ett argt uttryck i ansiktet. Han sa, ”överkastet ska ligga på sängen och inte användas som ett plagg på kroppen”. Bhante ler stort när han säger det. Jag har aldrig tagit illa upp utan har alltid besvarat det med ett leende i min respons och jag tycker att det har varit intressanta reaktioner. De lär ju sig trots allt något nytt i sitt liv eller hur? Det berikar ju faktiskt deras liv. Du bär kåpan enligt traditionen som munk. Hur upplever du att folk reagerar på det när du rör dig i samhället? Positivt/negativt? Berätta. - I huvudsak får jag positiva reaktioner, berättar Bhante. Då och då får jag intressanta och roliga reaktioner också. Ett exempel på det är när jag skulle ta en plats på bussen när det var fullt med folk ombord. En pojke trängde sig förbi mig och då sa hans mamma att pojken skulle släppa fram kvinnan som han har framför sig för hon behövde få sitta. Hon tolkade felaktigt min kåpa som en klänning kallade därför mig för kvinna. Hon skämdes jättemycket efteråt och bad så hemskt mycket om ursäkt innan de steg av. En annan gång var det en kille som tittade på mig i en situation, med ett argt uttryck i ansiktet. Han sa, ”överkastet ska ligga på sängen och inte användas som ett plagg på kroppen”. Bhante ler stort när han säger det. Jag har aldrig tagit illa upp utan har alltid besvarat det med ett leende i min respons och jag tycker att det har varit intressanta reaktioner. De lär ju sig trots allt något nytt i sitt liv eller hur? Det berikar ju faktiskt deras liv. SVENSKA KÄNDISAR MED BUDDHISMEN SOM LIVSSTIL Claes Malmberg, komiker och skådespelare Meja Anna Pernilla Kullersten, sångerska och kompositör Björn Natthiko Lindblad, förläsare, meditationslärare, podcaster, mentor OM DU VILL LÄSA MER OM BHANTES STUDIO: www.helsingborgbuddhist.se text och foto: Thomas LB Johansson