ledare Vi vill inte bara vara den bästa hyresvärd
en, vi ska även vara via trygghetskartan på webben, genom vykort samt genom dialoger på Skranta torg och torget i centrum. En fråga som kom upp från många invånare var de tunnlar som finns i Karlskoga och som många upplever som otrygga. Nu i sommar åtgärdas några av tunnlarna och en diskussion förs för att kunna åtgärda tunneln under E 18 från centrum till Bregårdsskolan då den anges av många. Till sist, skulle du säga att Karlskoga är en trygg stad? ● Ja, jag känner mig trygg i Karlskoga. Jag jobbar på södra området vid Skranta torg och rör mig mycket i det området, men även i andra delar av Karlskoga. När vi frågade invånare i Karlskoga under kampanjen så sa de allra flesta att de kände sig trygga i Karlskoga, men att precis som i andra städer kan det ibland kännas otryggt. Om vi utgår från statistik så är Karlskoga en stad där både ungdomar och vuxna säger att de är trygga, både dag och kväll. Jag skulle gärna vilja sprida till ALLA att Karlskoga är en trygg stad och hoppas med det att fler kan känna sig trygga att röra sig ute när de vill. den bästa arbetsplatsen Arbetet med att våra hyresgäster ska trivas i sina hem och våra områden är en självklarhet för oss. Det är en stor och ytterst viktig del av vår vardag. Detta arbete görs på många olika sätt. Underhållsåtgärder för att hålla våra lägenheter och områden i gott skick är det grundläggande. Men trivsel är så mycket mer än att vara nöjd med valet av tapet. Det finns ju ändå en skillnad mellan att ha en lägenhet och ett hem. Vi arbetar med boinflytande. Det innebär att vi ger hyresgästerna möjlighet att påverka sitt boende. Då pratar vi dels om inflytande i den egna bostaden och boendet och dels om inflytande i bostadsområdet. Till exempel kan man välja när golvmattan eller köksluckorna ska bytas, väljer man att inte byta den kan man istället få en rabatt på hyran. Och planerar vi att göra om utemiljön i ett visst område ser vi till att få in synpunkter från de som bor där. Vi upplever våra hyresgäster som mycket engagerade i sitt boende och det uppskattar vi. Med regelbundna mellanrum utför vi kundundersökningar. Det är väldigt kul att se att våra hyresgäster ger oss bra betyg och ett högt serviceindex. Men vi tror vi tillsammans med er hyresgäster kan höja oss ett snäpp. Vi vill vara Sveriges bästa hyresvärd och vi tror att vi kan komma dit med er hjälp. Så, nästa gång hyresgästenkäten dimper ner i mailkorgen eller brevlådan, ta en stund och berätta för oss vad vi gör bra och vad vi kan bli bättre på. Precis som vi mäter vår service mot hyresgästerna, mäter vi även hur bra vi är som arbetsgivare. Vi tror att medarbetare som trivs på sin arbetsplats utför sitt arbete på bästa möjliga sätt. Att skapa engagemang hos medarbetare är något vi brinner för. De konventionella sätten, genom utbildning och lön är en självklarhet. Eftersom vi strävar efter att vara en av Karlskogas mest attraktiva arbetsplatser måste vi såklart anstränga oss lite extra. Till exempel anordnas gemensamma aktiviteter, som tex padel, golf och fiske med kollegorna. Det jag vill ha sagt är att om vi som hyresvärd och arbetsgivare och du som hyresgäst gör vårt bästa varje dag kommer vi garanterat att vara en av de attraktivaste arbetsplatserna och den bästa hyresvärden. De bästa hyresgästerna och medarbetarna har vi ju redan! PETER VOGLER Kund- och marknadschef Karlskogahem 15