Aktuella Byggen 1
HISSAR Skyview En 100 meter lång åkattraktion på
Ericsson Globe som också anses vara en av världen coolaste hissar som finns i Stockholm. Foto: Sören Andersson – I mitten av 90-talet var varannan ny hiss i världen hydraul, i dag är det mindre än en procent. Varför är det då så viktigt med hydrauliska hissar? Jo, det handlar om miljön, säger Kjell Johansson. – Numer tittar man även på tillverkningen när det gäller miljöbelastning. Vi har sett att en linhiss med motvikt har 1500 kilo behöver mer tillverknings - material än en hydraulisk hiss. Och i bostadshus, där hissarna används sparsamt, är tillverkningens miljöpåverkan större än driftens under 25 år. Ny teknik revolutionerar Tanken är att presentera Hydrowares nya konceptet i slutet av maj och att hissarna ska finnas tillgängliga för allmänheten 2021. Kjell Johansson som har jobbat i med hissar i mer än 40 år är mycket entusiastisk över möjligheterna. Enligt honom kommer den nya tekniken att revolutionera branschen. För att utveckla produkten har de i teamet bland annat en senior konsult, med en bakgrund i bilindustrin. – Bilar är oerhört välutvecklade med sin kombinaKjell Johansson, grundare av Hydroware och vd för Hydroware Innovation. Foto: Elisabet Sverlander 104 AKTUELLA BYGGEN NR 2 • 2018 tion av hård- och mjukvara så när vi applicerar samma teknik på hissar ger det ett fantastiskt resultat, säger Kjell Johansson. HILA–hissar passar för påbyggnationer Han ser många möjligheter med HILA-hissar. Framför allt när det gäller att bygga på höjden, och att bygga på en våning på befintlig bebyggelse. Och då är motviktshissar inte är ett alternativ eftersom det ger för tung belastning på fastigheter som inte är konstruerade för det. – Genom att bygga på en våning på hus som redan finns löser vi många samhällsproblem. Vi behöver inte exploatera alla grönområden, äldre kan bo kvar i sina hem och unga kan få en egen bostad. Dessutom finns det många tre- till fyravåningshus som redan har all infrastruktur som vatten, avlopp och el. Forskningen borde titta på hur man enklast gör en påbyggnad eftersom vinsten är enorm. Men det behövs en sorts ”ROT-avdrag” för detta. Staten gör en jättebesparing genom att installera en hiss för 1,5 miljoner, istället för att bygga nytt, säger Kjell Johansson. Ökad näthandel skapar ett behov av hissar Han förutspår att hissar också kommer att användas