Aktuella Byggen 1
NYHETER Tengbom och Symetri ingår samarbetsavtal
för BIM-lösningar Text: Sanna Kesselfors Tengbom har beslutat att investera i digitala lösningar och spetskompetens kring BIM. I samband med detta ingår man ett omfattande avtal med Symetri som innefattar BIM-lösningar, konsultstöd och utbildningsdagar. Målet med samarbetet är att maximera digitaliseringens möjligheter. Tengbom kompletterar sina processer genom att effektivisera med hjälp av Naviate och BIMeye i företaget, med ett så kallat Enterpriseavtal. – Genom avtalet vill vi ge våra medarbetare obegränsad tillgång till kvalitetshöjande lösningar som Naviate och BIMeye. Detta blir ett bra komplement och stöd i våra projekt, säger Andreas Kull, BIM-strateg på Tengbom. –Tengbom och Symetri har under en längre tid haft ett nära samarbete och vi är mycket tacksamma för detta fördjupade förtroende. Vi på Symetri tillhandahåller digitala lösningar och automatiserar processer för att ytterligare öka våra kunders effektivi tet, kreativitet och konkurrenskraft. En förtroendefull dialog med våra kunder är A och O när vi utvecklar våra lösningar för att digitalisera byggprocessen i Norden, säger Per Carlsson, Director AEC Business Unit, Symetri. – Enterpriseavtalet ger alla parter bästa möjlighet Bild: Symetri. för ett effektivt samarbete, fortsätter Per Carlsson. Genom att utbilda i Naviate och BIMeye kan man använda lösningarna på optimalt vis, och konsultstödet gör att Tengbom får hjälp på plats när det behövs. "Pålningsarbetet för Karlatornet är världsunikt" ner i marken sätter man på en ny rördel på fem meter och så håller man på tills man nått ungefär 70 meter ner i marken. – Det tomma och utgrävda cementröret fylls nu Text: Sanna Kesselfors Just nu pågår byggnationen av det som ska bli Nordens högsta byggnad, Karlatornet. När huset är färdigställt kommer det att resa sig hela 245 meter över marken och innehålla 73 våningar för såväl kontor, hotell och bostäder. På grund av projektets storlek och unika karaktär krävs det extra ordinära arbetsmetoder och specialkunskaper för att huset ska vila stabilt, som till exempel vid pålningen. – Pålningsarbetet för Karlatornet är världsunikt. Ingen annanstans i världen har man pålat med den här metoden till ett sådant djup, säger Magnus Eckert, produktionschef för anläggningsarbetena, som nu har hunnit till den 26:e av sammanlagt 57 pålar. – Allt har hittills gått bra. En påle är inte den andra lik och varje påle har sin egen historia, fortsätter Magnus Eckert. Maskinen som används för pålningen är en tysk Bauer 55 och väger 250 ton och har fått smeknamnet Starka Karla. Det ställs tuffa krav på de specialistarbetare som jobbar med grundarbetet för Karlatornet. – Vi har granskat varje enskild arbetares CV. Den kompetensen finns inte att få tag i i Sverige, det är ett internationellt gäng som jobbar här. Metoden som används för att huset ska vila stabilt kallas grävpålar och är vanlig utomlands men sällsynt i Sverige. Metoden går ut på att ett två meter brett cementrör borras ner i marken samtidigt som innehållet inne i röret grävs ut. När man kommit fem meter med armering och betong och de 57 grävpålarna bildar en stabil grund för Karlatornet att stå på, berättar Magnus Eckert. Varje grävpåle bär 4 500 ton att jämföra med en ”vanlig påle” som bär 150 ton. Man gräver sig först genom 40–50 meter förrädisk göteborgslera, sedan genom ett 8-10 meter tjockt lager av friktionsjord (sand, sten mm) för att slutligen förankra röret 4–7 meter ner i stenhård göteborgsgranit. Leran som grävs upp inne i grävpålarna tas om hand, torkas och renas innan det rena vattnet släpps tillbaka ut i Göta älv och leran körs till deponi. Serneke är ansvariga för entreprenaden av Karlatornet, som beräknas stå klart 2021. VENTILATION • SERVICE KYLA • LUFTRENING PLÅTSLAGERI 12 AKTUELLA BYGGEN NR 2 • 2018