Aktuella Byggen 1
BRAND & SÄKERHET DEBATT Debattartikel Fokus på br
andsäkert av träpaneler ställs i skuggan av tveksamma säljargument Life City är Atrium Ljungbergs projekt. Här skapas lokaler för biomedicinska företag. Illustration: ON arkitekter Debattartikeln är skriven av Thomas Bengtsson, Woodsafe Timber Protection AB. Det byggs så det knakar med trä över hela Europa. I fotspåren av ökad efterfrågan på bostäder ställs arkitekter och brandkonsulter inför uppgiften att lösa brandtekniska krav i interiör användning exempelvis på vägg och tak samt exteriöra applikationer så som fasad och balkongbeklädnad på flervåningshus. Föreskrivande texter i bygghandling är oftast helt korrekta även om det ibland förekommer tveksamheter. Problemen skapas när upphandling sker av en person som inte förstår begrepp, benämning och innebörden av en tillverkningskontrollerad produkt. Allt för ofta ser 68 AKTUELLA BYGGEN NR 2 • 2018 man bara till enklare lovord såsom giftfritt, miljövänligt och ett attraktivt pris. Tillgången av icke certifierade produkter är stor, kunskapsbrist hos inköpare och bygghandeln likaså, vilket skapar problem. Tveksam marknadsföring Ett exempel på tveksam marknadsföring är bland annat när fokus läggs på miljöegenskaper så som att produkten är 100 procent miljövänlig. Men är den verkligen det när brandskyddsmedlets egenskaper är hygroskopisk och urlakas i exteriör miljö? Som till exempel en träfasad som på grund av urlakning skapar en övergödningseffekt i mark och vattendrag eftersom brandskyddsmedlet då blir ett kväve,- fosfatbaserat gödningsmedel. Hur miljövänligt är det att acceptera urlakning av brandskyddsmedlet och att behöva utföra brandskyddsåtgärder om och om igen, när det i själva verket borde vara självklart för alla beställare att använda godkända typgodkända produkter? Att tillverkaren hävdar beständiga egenskaper med löften som genomimpregnering av hela träet innebär inte på något sätt att brandskyddsmedlets hygroskopiska egenskaper förbättras. Det är tredjeparts dokumenterade egenskaper som gäller, inte vilseledande lovord från tillverkaren. Fritt från bromerade substanser är vilseledande Andra säljargument som ofta används är att brandskyddsmedlet inte innehåller bromerade substanser. Detta påstående stämmer säkert överens med brandskyddsmedlets sammansättning men däremot informeras inte kunden om det faktum att ingen tillverkare i nordiska länder använder bromerade flamskyddsmedel för att brandsäkra träpaneler, inte heller importeras träpanel till Sverige som har bromerat flamskyddsmedel. Användandet av bromerade flamskyddsmedel sker främst inom teknikindustrin för kretskorts- och plasttillverkning. Påståendet i sig är inte är osant men det skapar vilseledande information som inte är relevant för brandskyddsbehandlade träprodukter. I praktiken ger de en falsk trygghet istället för att fokusera på