Aktuella Byggen 1
TAK & FASAD Homed – ”a shelter with dignity” ¬– h
ar utvecklats som ett svar på hemlösheten i New York och tar i bruk oanvända husfasader eller byggnadsställningar. Foto: Framlab Hållbara, lekfulla plåtfasader på plåt 18 Text: Susanne Ringheim Kilje I början av mars samlades arkitekter och beslutsfattare inom bygg- och fastighetsbranschen för att lyssna och bli inspirerade av några av världens främsta arkitekter, materialexperter, och fasadinnovatörer på Slagthuset i Malmö. – Syftet med seminariet är att lyfta fram metallfasader och visa möjligheterna med olika plåtmaterial. Här ska arkitekter inspireras av andra arkitekter och innovatörer, i kombination med att de kan se på olika plåtmaterial i materialutställningen och få svar på sina frågor, säger Ann-Katrin Ahlbäck, Area Marketing Manager Scandinavia på Plannja som är medarrangör av det årliga seminariet. I år var huvudtemat hållbarhet, med underrubriken lekfullhet. HYBRIT (Hydrogen Breaktrough Ironmaking Technology) är en ny, svensk revolutionerande teknik som ska ge en koldioxidfri stålproduktion med hjälp av vätgas. Bakom satsningen står SSAB, LKAB och Vattenfall. Metoden går ut på att använda järnmalmspellets som framställs utan fossila bränslen tillsammans med vätgas från klimatsmarta källor. Utsläppet blir vanligt vatten. Hållbart på flera sätt Mer hållbarhet togs upp av Dr. Ahmed K. Ali, chef för Design Research Lab på Texas A & M University som vill vända på designprocessen och utgå från tillgängligt material, som plåtspill från bilindustrin, för att skapa arkitekturprocesser för en cirkulär ekonomi. Han berättade om ett lyckat projekt där arkitekturelever fick i uppgift att designa ett fiktivt museum med galvaniserade plåtbitar - en restprodukt från biltillverkning. För social hållbarhet stod den innovativa studion/byrån Framlab som har tagit fram sexkantiga moduler i stål och oxiderad aluminium; ”Homed – a shelter with dignity” har utvecklats som ett svar på den skenande hemlösheten i New York. Modulerna utnyttjar öde fasader och byggnadsställningar och blir som ett andra lager på den tomma väggen. Valet av material gjordes utifrån att de små bostäderna behöver skyddas från stadens slitage. –Hållbarhetsfrågor står högt upp på agendan idag och hållbarhet var vårt huvudtema i år. Plåt är ett väldigt hållbart material i ett livscykelperspektiv och det vill vi lyfta fram, säger Isabel Bossle, Marketing Manager på Bevego som är en av arrangörerna av Plåt 18. Stjärnarkitekt från Sydkorea Den koreanska stjärnarkitekten Moon Hoon bidrog till att sätta ljuset på metallfasader. Bland annat har han skapat lekfulla Lollipop House och Wind House. Moon Hoon gör också kortfilmer kopplade till sin arkitektur, med önskan om att utvidga arkitekturens potential. – Han spränger verkligen gränser och var väldigt inspirerande och lockade fram många skratt, säger Isabel och Ann-Katrin samtidigt. Båda är mycket nöjda med årets seminariedag som drog tvåhundra personer. Att plåt kan vara konst visade konstnärsduon Bigert & Bergström med Solar Egg – en äggformad bastu med guldfärgad, rostfri spegelplåt med fasetter som speglar solljuset. Bastun är en social skulptur menad att fungera som en mötesplats för att diskutera klimat och hållbar samhällsutveckling. Plåtpriset 2018 gick till… Vid slutet av dagen delades Plåtpriset 18 ut. Det blev Humanistiska Teatern vid Uppsala Universitet, ritad av White Arkitekter, som tog hem hederspriset. Juryn uppskattade bland annat den mångfasetterade fasaden i guldlackerad, perforerad aluminium och ”metallens konstnärliga bearbetning i samverkan med ett tekniskt precisionsarbete och dramatisk ljussättning”. Jacob Melin på White berättar att visionen var att AKTUELLA BYGGEN NR 2 • 2018 71