Aktuella Byggen 1
HAGASTADEN Arkitekturen i nya Hagastadens bostads
hus är mer vågad än vanligtvis, mer "dansk". Foto: John Hardwick Solna löpte den tättrafikerade E20 och Värtabanan med godstrafik från Värtahamnen till Karlsberg. Trafiklederna utgjorde en näst intill oöverkomlig barriär mellan de två kommunerna. Tät stadsplan av nöden tvungen Planarkitekt Peter Wolodarski arbetade vid den här tiden intensivt med Hagastadens knäckfrågor. – Jag föreslog att man skulle tunnla in E20 och Värtabanan och bygga ovanpå. Men för att få en fungerande ekonomi krävdes en tät bebyggelse. Innan något bolag ens kunde börja bygga skulle 12 miljarder kronor behöva investeras bara för att lösa infrastrukturen, säger han. Men det var inget lätt beslut och flera aktörer var skeptiska. Längs E20 passerar varje dag 100 000 bilar. Och på både järnvägen och motorvägen transporteras miljöfarligt gods. Det visade sig dock att många byggbolag var villiga att betala stora pengar för att få vara med och bygga i stadsdelen, vilket gjorde planen ekonomiskt möjlig.Den som idag promenerar längs med Norra Stationsgatan kan läsa namnen på byggherrarna och byggbolagen vid staketen som avskärmar byggarbetsplatserna: Einar Mattsson, Veidekke, Ikano Bostad, Familjebostäder och Abacus. Nyligen fick också HSB en markanvisning alldeles intill Norrtull och Hagaparken, lagom till medlemsorganisationens hundraårsjubileum. 46 AKTUELLA BYGGEN NR 2 • 2018 Fokus på ljuset Men vi börjar i andra ändan av Norra Stationsgatan, i kvarteret Haga Nova som snart är inflyttningsklart. Här har Einar Mattssons byggt ett hus i ljusa betongelement. De franska balkongerna med glasräcken klättrar diagonalt upp längs byggnaden och skapar en spännande rörelse. Som stadsplanen föreskriver är husen som vetter mot Norra Stationsgatan och den blivande Norra Stationsparken, 7 till 15 våningar höga. Wolodarski säger att det är för att skapa variation i stadsbilFlygbild över byggarbetsplatsen. I bakgrunden skymtar Nya Karolinska Sjukhuset. Foto: Lennart Johansson.