HBV Självskattningsrapport 2021 1
Inledning HBV är en inköpsfunktion åt Sveriges al
lmännyttiga bostadsbolag. Vi genomför samordnade upphandlingar för varor och tjänster kopplade till byggnation, renovering och förvaltning av fastigheter. Med närmare 200 avtal hjälper vi dagligen våra medlemmar att förvalta och utveckla boendet för sina hyresgäster. Vi vill att både medlemmar och kunder vid användning av våra avtal ska känna sig trygga med att våra avtalsleverantörer engageras till att ta ansvar för sina varor och tjänster – hela vägen från framställande till slutanvändning. Med detta som bakgrund har vi tagit fram en självskattningsenkät rörande hållbarhetsarbete hos våra avtalsleverantörer. SYFTE, MÅL OCH METOD Detta är vår första självskattningsrapport och den baseras på enkäten som skickades ut till våra avtalsleverantörer i slutet av 2020. Vi kommer årligen skicka ut en sådan självskattningsenkät till våra avtalsleverantörer för att lyfta fram, påverka och initiera samarbetet kring hållbarhetsarbetet med dem. Våra avtalsleverantörer har kommit olika långt i sitt hållbarhetsarbete och syftet med självskattningsenkäten är att följa upp och skapa en dialog mellan oss och avtalsleverantörerna för att gemensamt hitta en väg till ett mer hållbart samhälle. Utifrån svaren samt i dialog med avtalsleverantörerna, kan vi bland annat göra prioriteringar inom framtida kravställningar och i utvecklingsarbetet av våra avtal. Allt för att våra avtal ska möta våra medlemmars krav inom hållbarhetsområdet. Frågorna i vår självskattningsenkät utgår bland annat från de krav vi har ställt i vår uppförandekod för leverantörer¹. Självskattning Leverantörens hållbarhetsarbete Insamling UTVECKLING AV HÅLLBARHETSARBETET Återkoppling Analys och slutsats HBVS PROCESS FÖR UTVECKLING AV AVTALSLEVERANTÖRERNAS HÅLLBARHETSARBETE Processen börjar med att enkäten skickas ut, avtalsleverantörerna svarar och vi sammanställer resultatet. Svaren analyseras och därefter återkopplar vi till avtalsleverantörerna. Detta leder i sin tur till att avtalsleverantörerna får möjlighet att åtgärda eventuella brister som framkommit medan vi ser över kravställningar i våra upphandlingar kopplat till resultatet. Allt för att skapa långsiktigt hållbara affärer mellan HBV och avtalsleverantörerna. ¹ Uppförande koden ligger med som Bilaga 2 i denna rapport. 3