Piraja 1
Detta är en annons från Malmö högskola För Amanda
är kreativiteten i skolan viktigast Amanda Ireman, 27 år, har läst grundlärarutbildningen 4-6 på Malmö högskola och jobbar nu som lärare för en mellanstadieklass på en skola i Lund. Det behövs 70 000 nya lärare 2020 – är du en av dem? Hur ser du på din roll som lärare i framtiden? – Jag känner att jag vill förändra skolan. Det är ett väldigt stort uppdrag, men min plan är att jobba kreativt. Skolan ska i första hand vara rolig, för har man roligt så lär man sig mer. För som skolan ser ut, och som den traditionellt alltid gjort – läsa, skriva, räkna och jobba individuellt – tappar man andra värden. Sverige är ett av världens mest innovativa länder, vilket är fantastiskt, men vill vi fortsätta vara det måste vi också jobba med kreativiteten i skolan, annars kommer vi inte att vara lika innovativa om tjugo år. Varför valde du att läsa till grundlärare i årskurs 4–6? – Jag var inne på att läsa någon annan utbildning. Det stod mellan gymnasielärare och 4–6 lärare. Jag tycker att man har störst möjlighet att påverka eleverna i den åldern. De är väldigt mottagliga och kan grunderna – de kan läsa, skriva och räkna, och så bygger man vidare på de kunskaperna. I senare ålder har du inte möjlighet att förändra på samma sätt. Vad är det viktigaste du tagit med dig från dina studier? komma ut tidigt i klasserna 4, 5 och 6 och testa mina vingar och utvecklas. Under praktiken lärde jag mig mycket och såg andra bitar av yrket som inte bara är ämneskunskap. jag plocka upp på min praktik. Läs mer om Malmö högskolas utbildningar på mah.se