GATE report 1
samt smak av torv, gräs och gröna äpplen, vilket
passar min whiskycocktail, säger Svante Lindberg. Men of Tain: Felix Heyman, barchef Hotel Pigalle, Göteborg. Mattias Hillberg, bartender Drinks 20, Göteborg. Theo Backman, bartender Taket, Linköping. Victor Kling, barchef The Dubliner/Punch, Halmstad. Niklas Tannemyr, bartender Care/Of, Malmö. Dante Siveland, bartender Haymarket by Scandic, Stockholm. Svante Lindberg, bartender Haymarket by Scandic, Stockholm. Roberto Escobar, bartender First Hotel Reisen, Stockholm. Karl Ljungblad, bartender Tap Room Kungsholmen, Stockholm. Alexander Alvarez, barchef Hallwylska, Stockholm. De tävlande ambassadörerna har skapat varsin signaturcocktail baserat på sin personliga tolkning av Glenmorangie och tillsammans med fotografen Hampus Danielsson skapat och förevigat unika drink- och personporträtt. Deltagarna har också under våren serverat och sålt sina signaturdrinkar i barerna där de arbetar samt skapat spridning i sina och barernas sociala medier så som Instagram, Facebook och Swig, cocktailälskarnas egen kanal. Tävlingens final kombinerade vernissage med presentationer av samtliga porträtt och cocktails, där Men of Tains kreativa arbete bedömdes av en professionell jury utifrån kriterierna: utförande, utseende, smak och kreativitet. Porträtten var till försäljning och alla intäkter gick till välgörande ändamål. Expertjuryn bestod av: Linda Hellman, Brand Manager Glenmorangie Sverige, Robert Radovic, seniorkonsult på Liquid Management och Jonas Kleerup, väletablerad kurator och konstkritiker. Recept Pictish fashion: 60 ml Glenmorangie Original 20 ml socker på honung, Sancerre, Belsazar White (Vermouth), äpple och jordgubbar En skvätt Absinthe Rör allt och lägg ner fem korn torkad kardemumma. Juryns motivering: Svante har lyckats göra en drink som är komplex och har en överraskande sammansättning med nya smaker. En fin och ärlig presentation med god kunskap kring Glenmorangie, som framkom i hela framförandet. Svante är en sann ambassadör för Glenmorangie. GATE REPORT # 03/2017 101