GATE report 1
Sista veckan i maj kom Volvo Cars första tåget fr
ån fabriken i Daqing i norra Kina till belgiska Zeebrugge med en last av S90-bilar. (Foto Volvo Cars) Renässans för Sidenvägen D Den 18 januari i år anlände det första direkttåget med gods från Kina till Storbritannien. Tåget avgick från den kinesiska staden Yiwu söder om Shanghai på nyårsdagen 2017. Tåget har kört 1 200 mil och passerat ett tiotal länder och via kanaltunneln nått sin destination Barking utanför London. Text: Fredrik Dhejne Foto: DB och Volvo Cars en legendariska karavan- och handelsvägen mellan Kina och Europa tros ha öppnats år 119 fKr. Namnet Sidenvägen lanserades först av den tyske geologen Ferdinand von Richthofen i slutet på 1800-talet och består av ett nätverk av vägar från Kinas huvudstad Chang'an, dagens Xi'an, i mitten av Nordkina, västerut via städer som Samarkand och Bukhara, genom dagens Turkmenistan och Persien mot Mesopotamien, landet mellan Eufrat och Tigris. Därifrån kunde man följa Eufrat upp till hamnstäderna i Mellanöstern. På Sidenvägen transporterades siden, guld och kryddor. Handelsvägens guldålder inföll under Tangdynastin på 600–800-talen. När Marco Polo reste längs vägen till Khubilai Kahns hov i nuvarande Peking i slutet av 1200-talet hade den redan börjat förlora i betydelse. Handeln med Europa via Sidenvägen upphörde i princip helt sedan européerna upptäckt sjövägen till Indien och av konkurrens från arabiska sjöfarare som började segla varor från Sydostasien upp genom Röda havet, varifrån de transporterades över land för vidare utskeppning i Alexandria. 80 GATE REPORT # 03/2017